Αν η Nintendo και οι παρακείμενες σε αυτήν εταιρείες και στούντιο ανάπτυξης συμβουλεύονται ειδικούς στο χώρο της ψυχολογίας, αυτό θα μπορούσε άνετα να δικαιολογήσει την τάση της για επανακυκλοφορία παλαιών τίτλων (όπως συμβαίνει και στην περίπτωση των Pokemon Brilliant Diamond & Shining Pearl), που το μόνο που προσφέρουν είναι ένα νοσταλγικό ταξίδι στα χρόνια της αθωότητας και των όμορφων εμπειριών που αποκομίζαμε είκοσι -ή και τριάντα χρόνια πριν.
Τίτλους τέτοιους έχουμε δει σε όλα τα συστήματα της εταιρείας, με τη διαφορά ότι πάντα προσέφεραν στον παίκτη το κατιτίς παραπάνω, που θα δικαιολογούσε κάπως μια ακόμα αγορά και ένα ακόμα playthrough σε γνώριμα μονοπάτια. Το είδαμε στο Samus Returns του 3DS, το είδαμε και στο Link’s Awakening πριν από δύο χρόνια. Ειδικά το τελευταίο, το οποίο και αποτελεί έμπνευση για τον οπτικό τομέα των νέων remakes, είχε εισάγει αρκετές gameplay αλλαγές και ένα νέο mode για να διασκεδάσει την αίσθηση απόλυτης πιστότητας στο πρωτότυπο προϊόν.
Τα δε remakes της σειράς Pokémon πάντα είχαν κάτι νέο να δώσουν στον παίκτη. Τα FireRed/ LeafGreen, εκτός από τη δυνατότητα να μεταφέρουμε πλάσματα στα παιχνίδια της τρίτης γενιάς, έρχονταν με μια νέα περιοχή (Sevii Islands), που έδιναν μια δεύτερη ευκαιρία στο κομμάτι της εξερεύνησης∙ για να μην ξεχάσουμε το πρόσθετο περιφερειακό με το οποίο δινόταν η δυνατότητα ασύρματων ανταλλαγών και μαχών για τους κατόχους GBA.
Τα (κατά τον γράφοντα, πάντα) αξεπέραστα HeartGold/ SoulSilver ήταν τα αντιπροσωπευτικότατα remakes δύο υπερπλήρων παιχνιδιών, βασισμένα στη μηχανή της τέταρτης γενιάς και εμπλουτισμένα με την υπόθεση που εκτυλισσόταν όχι στην απλή Gold/ Silver, αλλά στην Crystal, τη βελτιωμένη έκδοσή τους. Το Pokewalker, το περιφερειακό που τα συνόδευε, είχε αρκετά να προσφέρει στο κομμάτι του gameplay, διαφοροποιώντας αρκετά τα remakes από τις αρχικές εκδόσεις.
Οι OmegaRuby/ AlphaSapphire μετέφεραν την περιοχή Hoenn στις τρεις διαστάσεις, ενσωμάτωσαν το gameplay gimmick της γενιάς (Mega Evolution) με όμορφο και προσεκτικό τρόπο στην ιστορία και το gameplay, ενώ κάποια γεγονότα που σχετίζονταν με την ιστορία της Emerald έδωσαν τροφή για ένα νέο κεφάλαιο ιστορίας, το οποίο μας χάριζε στο τέλος ένα θρυλικό Pokemon, που μέχρι και τότε προσφερόταν μόνο σε events. Και κάπου εδώ έρχονται τα remakes των κεντρικών παιχνιδιών της τέταρτης γενιάς, τα Pokemon Brilliant Diamond & Shining Pearl, ως ο φτωχός συγγενής των προηγούμενων κυκλοφοριών και με ένα τεράστιο ερωτηματικό να αιωρείται από πάνω τους. Δύο παιχνίδια με μηδαμινές προσθήκες, κανένα πρόσθετο περιφερειακό και με μια τιμή διάθεσης που δεν δικαιολογεί απόλυτα το περιεχόμενό τους.
Ουσιαστικά, ο ρόλος των remakes έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί με αυτά της πρώτης γενιάς. Όμως, θα ήταν ανεδαφικό να μην παραδεχτούμε πως όλα αυτά τα χρόνια έχουμε περάσει καλά και με τα υπόλοιπα. Ωστόσο, αυτό δεν είναι κάτι που μπορούμε να παραδεχτούμε και για τα remakes των τίτλων της τέταρτης γενιάς.
Δεν θα κρύψουμε πως η επιστροφή στη Sinnoh και τα πρώτα βήματα που κάναμε με το νεοαποκτηθέν Piplup καθώς κατευθυνόμαστε στη Sandgem Town, μας ταξίδεψε πολλά χρόνια πίσω, και συγκεκριμένα στον Ιούλιο του 2007, όταν ξεκινήσαμε την περιπέτειά μας στην Pokémon Pearl. Όμως, η πρώτη συγκίνηση βλέποντας τον κόσμο του παιχνιδιού δημιουργημένο από την αρχή, κάνοντας χρήση της μηχανής γραφικών Unity, δίνει πολύ γρήγορα τη θέση της στην επίγνωση του ότι αυτά τα έχουμε κάνει, τα έχουμε ξαναδεί.
Γιατί, παρά το φρεσκαρισμένο, το ανανεωμένο look των τίτλων, τα άλλα είναι όλα ίδια και απαράλλαχτα. Οι ίδιοι διάλογοι, οι ίδιες μελωδίες, οι ίδιες εφαρμογές στο Poketch, η ίδια top-down προοπτική, οι ίδιοι εκπαιδευτές, οι ίδιες ομάδες, τα ίδια γυμναστήρια, η ίδια πλοκή. Καμία απολύτως προσθήκη, καμία απολύτως αλλαγή, τουλάχιστον μέχρι να φτάσουμε κοντά στο φινάλε.
Καθώς ερχόμαστε αντιμέτωποι για πρώτη φορά με την τοπική Ελίτ 4, συνειδητοποιούμε πως οι ομάδες τους έχουν υποστεί ένα λίφτινγκ στρατηγικής που σπάνια συναντάμε σε ομάδες ελεγχόμενες από την ΑΙ ενός Pokémon τίτλου, τουλάχιστον μέχρι και πριν από το postgame περιεχόμενο. Μάλιστα, στο postgame κομμάτι του τίτλου, τα rematches των Αρχιγυμναστών και των μελών της Ελίτ 4 έχουν δυσκολέψει αρκετά σημαντικά, δίνοντάς μας την απαραίτητη αίσθηση πρόκλησης, πρόκληση που μπορούμε να βρούμε παίζοντας μόνο ενάντια σε άλλους παίκτες, ή στα battle facilities που μπορούμε να βρούμε στην περιοχή Sinnoh.
Αρκούν, όμως, όλα αυτά για να μπορούμε να πούμε πως τα Pokemon Brilliant Diamond & Shining Pearl έχουν την ίδια παικτική αξία, τουλάχιστον με τα προηγούμενα remakes; Δυστυχώς, δεν μπορούμε να απαντήσουμε θετικά αυτή τη φορά. Η απόφαση της Game Freak να συνεργαστεί με την ILCA για την ανάπτυξη των remakes συνηγορεί στο τι πραγματικά είναι αυτοί οι δύο τίτλοι: ένα νοσταλγικό ταξίδι για όσους έπαιξαν το παιχνίδι πριν από δεκατέσσερα χρόνια και μια ευκαιρία στους νέους παίκτες να δουν το πως έμοιαζαν οι core Pokemon τίτλοι πριν μεταβούν και επίσημα στις τρεις διαστάσεις από την 6η γενιά και μετά. Τίποτα λιγότερο, αλλά και τίποτα περισσότερο.
Δεν μπορούμε να μην παραδεχτούμε πως, οπτικά τουλάχιστον, τα remakes είναι πανέμορφα, ενώ παράλληλα είναι “κράχτες” για την OLED οθόνη του νέου μοντέλου Switch. Τα σκηνικά της μάχης είναι πραγματικά πανέμορφα, με απίστευτη λεπτομέρεια που τα Sword/ Shield έχουν σοβαρούς λόγους να ζηλεύουν, ενώ ακόμα και η απόφαση για την απόδοση των μοντέλων χαρακτήρων με chibi ύφος μπορεί και αυτή να αιτιολογηθεί από μια μερίδα των παικτών, όσο και αν φαντάζει αντίθετη στο ύφος και την αισθητική της σειράς.
Από εκεί και πέρα, όμως, τα Pokemon Brilliant Diamond & Shining Pearl αποτελούν μια χαμένη ευκαιρία όσον αφορά στην ενσωμάτωση των περισσότερων gameplay χαρακτηριστικών που εισήχθησαν στην τρέχουσα γενιά, ή και υιοθετήθηκαν στις προηγούμενες γενιές. Μια πλήρης, τρισδιάστατη απεικόνιση του κόσμου θα μπορούσε να είχε χρησιμοποιηθεί, αντί για την κλασσική, top-down προοπτική που εφαρμόζεται. Τα Max Raids θα μπορούσαν να είχαν τοποθετηθεί σωστά στο lore των τίτλων. Τα Pokémon θα μπορούσαν να συνεχίσουν να περιφέρονται στον χώρο, αντί να πρέπει για μια ακόμα φορά να ασχοληθούμε με τα random encounters που είχαμε μάθει τόσα και τόσα χρόνια.
Η ιστορία που αφορά στα μυθικά Pokémon της γενιάς, τα Dialga και Palkia θα μπορούσε να είχε εμπλουτιστεί με στοιχεία της Platinum, ή να είχε τροποποιηθεί, κάνοντας χρήση formes που είχαν χρησιμοποιηθεί σε παλαιότερα παιχνίδια του σύμπαντος Pokémon. Έτσι, ελέω της «νοσταλγίας», έχουμε να κάνουμε απλώς με ρετουσαρισμένες κόπιες των παιχνιδιών της τέταρτης γενιάς. Παιχνίδια που, στην εποχή τους, διαδραμάτισαν σημαντικότατο ρόλο στην ανάπτυξη του lore. Τη δεδομένη στιγμή, ωστόσο, δεν έχουν κάποιον ουσιαστικό λόγο ύπαρξης, πέρα από το ότι προσφέρουν μια γεύση από την παραδοσιακή, gameplay φόρμουλα των τίτλων της σειράς Pokémon, στην καλύτερή της έκδοση και ακριβώς όπως οι παίκτες τη βίωναν για πολλά χρόνια. Ίσως και αυτό να κάνει, τελικά, τη διαφορά.
Άλλωστε, οποιοσδήποτε παίκτης επιθυμήσει να τα αντιπαραβάλει με τα αντίστοιχα παιχνίδια της τέταρτης γενιάς θα συνειδητοποιήσει σε κλάσματα δευτερολέπτου την ενισχυμένη παικτική αξία που έχουν τα remakes έναντι των γνήσιων. Περασμένες είναι οι εποχές όπου οι μάχες διαδραματίζονταν με ρυθμούς χελώνας, με τα αργά animations των sprites, των κινήσεων, ακόμα και του ρυθμού μείωσης της μπάρας.
Οι μάχες στα Pokemon Brilliant Diamond & Shining Pearl είναι γρήγορες, απολαυστικές και περιλαμβάνουν ανόθευτα τα χαρακτηριστικά της μάχης στα Sword/ Shield. Από τις πρώτες ώρες του παιχνιδιού, ο παίκτης μπορεί να επενδύσει στο σωστό στήσιμο μιας ομάδας χωρίς να ανησυχεί για το ποια Pokémon πρέπει υποχρεωτικά να συμπεριλάβει στην ομάδα του και ποιες κινήσεις πρέπει να αντικατασταθούν με τα -κάποτε απαραίτητα- Hidden Moves (HMs).
Η ύπαρξη μιας εφαρμογής στο Poketch, η οποία επιτρέπει την εκτέλεση των HMs χωρίς να χρειαστεί να θυσιάσουμε κάποια κίνηση, ή ακόμα και κάποιο πλάσμα στην εξάδα μας, μπορούμε να πούμε πως είναι η σημαντικότερη QoL επιλογή που θα μπορούσαν να κάνουν οι developers, στην προσπάθειά τους να μεταφέρουν αυτούσια την αρχική εμπειρία στα νέα δεδομένα. Το σύστημα φιλίας έχει τροποποιηθεί σωστά με τον μηχανισμό των ακόλουθων Pokemon, καθώς κάθε πλάσμα που επιλέγουμε να μας ακολουθήσει κατά την περιπλάνησή μας, μπορεί να γίνει φιλικό με μας, χωρίς να πρέπει να χρησιμοποιήσουμε κάποιες συγκεκριμένες λιχουδιές και αναιρώντας αντίστοιχους μηχανισμούς, όπως τα Camps των Sword/ Shield.
Η δυνατότητα προσπέλασης των PC Boxes ανά πάσα στιγμή συνεχίζει και μας βοηθά στην περιπέτειά μας, ενώ πολλά Battle Items και Berries που εισήχθησαν στην τέταρτη γενιά (αλλά και σε μεταγενέστερες) επιστρέφουν για να βελτιώσουν την αίσθηση του competitive battling. Είναι λυπηρό, ωστόσο, πως η competitive σκηνή θα πρέπει να συνεχίσει να στηρίζεται στα Sword/ Shield, μιας που η Pokemon Company αποφάσισε να μην χρησιμοποιήσει τα remakes ως τη νέα πλατφόρμα ανταγωνιστικού παιχνιδιού.
Gotta catch’em all, λοιπόν, για ακόμα μια φορά – και αυτή τη φορά ίσως πιο εύκολα από ποτέ. Ξαφνιαστήκαμε ευχάριστα με την απόφαση της Game Freak να δώσει τα Mew και Jirachi χωρίς κάποιο paywall (ακόμα στραβά μας κάθεται η κυκλοφορία της Pokeball Plus για τα Pokémon Let’s Go, απ’ όπου και μπορούσαμε να μεταφέρουμε το Mew σε εκείνα τα παιχνίδια). Στο postgame κομμάτι μπορούμε να αποκτήσουμε έναν μεγάλο αριθμό θρυλικών και μυθικών Pokémon από τις προηγούμενες γενιές, αρκεί να επενδύσουμε αρκετά στο Grand Underground, την βελτιωμένη μορφή του αρχικού συστήματος Underground των αρχικών παιχνιδιών.
Δεν είναι όμως όλα ρόδινα. Για αρχή δεν πρέπει να αγνοήσουμε το γεγονός του ότι η πρόσβαση στην εφαρμογή Home δεν επιτρέπεται για την ώρα, κάτι που αναμένεται ωστόσο στο μέλλον. Αυτό, μαζί με το γεγονός ότι κάποια θρυλικά/ μυθικά Pokémon (Darkrai, Arceus) δεν είναι διαθέσιμα για αιχμαλωσία στην παρούσα φάση, μας αφήνει την αίσθηση του ανολοκλήρωτου. Ωστόσο, οι ανταλλαγές και οι μάχες είναι μια πολύ απλή υπόθεση στα Pokémon Brilliant Diamond/ Shining Pearl – τόσο απλή, όσο το πάτημα ενός κουμπιού.
Πιέζοντας το πλήκτρο Υ μεταφερόμαστε αυτόματα σε μια οθόνη επιλογής τοπικού ή online multiplayer, όπου μπορούμε ανά πάσα στιγμή να ανταλλάξουμε τα πλάσματά μας, ή να μεταβούμε σε μάχες με φίλους και άτομα απ’ όλο τον κόσμο. Αυτός είναι και ο λόγος όμως, σύμφωνα με τους developers, που δεν έχει γίνει ακόμα διαθέσιμη η λειτουργία του Global Wonder System (αντί του Global Trade System των αρχικών παιχνιδιών, στην Jubilife City) – επιθυμούν οι παίκτες να εξαντλήσουν τις ανταλλαγές και τις μάχες με φίλους, αλλά και αγνώστους, πριν προβούν στην κυκλοφορία πρόσθετων χαρακτηριστικών. Αυτό, όμως, εξακολουθεί να υπερτονίζει την αίσθηση που έχουμε ότι κάτι λείπει από τα παιχνίδια, κάτι που έπρεπε να υπάρχει από την αρχή και πως κάθε δικαιολογία για ελλείψεις αποτελεί μόνο μια φθηνή δικαιολογία.
Έτσι, καταλήγουμε να είμαστε αντιμέτωποι με μια περίεργη συγκυρία. Έχοντας ασχοληθεί με τα αρχικά παιχνίδια της τέταρτης γενιάς για πολλές ώρες, ξεκινήσαμε με μια μάλλον αρνητική προδιάθεση απέναντι στα remakes. Ωστόσο, τα συγκεκριμένα παιχνίδια δεν είναι κάποια τυχαία remakes. Είναι οι τίτλοι αυτοί, όπως αναφέραμε ήδη προηγουμένως, που έθεσαν τα πιο γερά θεμέλια στο στήσιμο της μυθολογίας και του γενικότερου lore του σύμπαντος των Pokémon. Είναι οι τίτλοι που προσφέρουν άφθονες πληροφορίες για την κοσμογονία του σύμπαντος εκείνου, και οι παίκτες που δεν είχαν την ευκαιρία να ασχοληθούν με εκείνα τα παιχνίδια στην εποχή τους μπορούν να μάθουν πολλά πράγματα από τα remakes – ακόμα και πληροφορίες που δεν είχαν γίνει διαθέσιμες στο παρελθόν.
Οι νέοι αυτοί παίκτες θα ξετυλίξουν το κουβάρι του μυστηρίου σχετικά με την Team Galactic και του αρχηγού της, του Cyrus και θα ανακαλύψουν τον ρόλο που καλούνται να παίξουν τα Dialga και Palkia – τα Pokémon-θεότητες του χρόνου και του χώρου αντίστοιχα. Μας λείπει, όμως, το backstory που συνοδεύει το Giratina, όπως τουλάχιστον παρουσιάστηκε στην Platinum και περιμένουμε την ώρα που το Arceus θα γίνει διαθέσιμο μέσω ενός event, κάτι που δεν είχε γίνει ποτέ επίσημα στις δυτικές εκδόσεις των αρχικών τίτλων της τέταρτης γενιάς.
Εν κατακλείδι, τα Pokémon Brilliant Diamond /Shining Pearl μάς αφήνουν μια περίεργη γεύση στο στόμα. Από τη μια, νιώθουμε αρκετά ενοχλημένοι με την απόφαση των developers να προσφέρουν τίτλους που αποτελούν πιστότατα αντίγραφα των αρχικών. Η The Pokémon Company και η Game Freak διαλαλούσαν εξ αρχής πως τα remakes αποτελούσαν πιστές αναπαραστάσεις του αρχικού υλικού. Με την προϊστορία, ωστόσο, των Pokémon remakes κατά νου, περιμέναμε κάτι περισσότερο από μια απλή μεταφορά των αρχικών τίτλων, ελαφρώς εμπλουτισμένων με νέα στοιχεία και γραφικά.
Ίσως, βέβαια, αυτή να ήταν και η πρόθεση των δημιουργών από την αρχή. Δεδομένου του ότι θα επιστρέψουμε πολύ σύντομα σε μια άλλη Sinnoh, την περιοχή Hishui, ίσως ήταν σκόπιμο να έχουμε τίτλους με λιγότερα χαρακτηριστικά απ’ ό,τι περιμέναμε. Το Pokémon Legends: Arceus είναι, πιθανότατα, ο τίτλος της σειράς που περιμέναμε για να γιορτάσουμε την τέταρτη γενιά όπως της αξίζει: με ένα οπτικό αποτέλεσμα που είναι πιο κοντά στον οπτικό τομέα των τίτλων της όγδοης γενιάς, με νέα Pokémon, μια νέα ιστορία και γεγονότα που δεν έχουμε ακόμα συναντήσει σε κάποιο παιχνίδι της σειράς. Τα Pokémon Brilliant Diamond/Shining Pearl, στην προκειμένη περίπτωση, δεν είναι παρά το ορεκτικό πριν το κυρίως γεύμα.
Είναι, όμως, και μια όμορφη ευκαιρία να δούμε το πόσο πολύ εξελίχθηκε η σειρά μέσα σε αυτά τα χρόνια. Παρά το όμορφο οπτικό αποτέλεσμα, τα Pokémon Brilliant Diamond/ Shining Pearl είναι τίτλοι που αντικατοπτρίζουν την ηλικία των αρχικών τίτλων και τους περιορισμούς τους αναφορικά με το gameplay, και που όμως καταφέρνουν όλα αυτά να τα συγκαλύψουν έξυπνα, με ένα νεότερο hardware και με τις αλλαγές που έχουν υποστεί μέσα στον χρόνο. Δεν μπορούμε παρά να συμφωνήσουμε με όλες εκείνες τις φωνές που μιλάνε για remake 1 προς 1. Και’ αυτό είναι αλήθεια στο μεγαλύτερο κομμάτι των τίτλων.
Δεν μπορούμε, όμως, και να μην παραδεχτούμε πως περάσαμε όμορφα με αυτούς τους τίτλους, παρά τις ελλείψεις, παρά τη διστακτικότητα των δημιουργών να δικαιολογήσουν τον χαρακτηρισμό “remakes” με περιεχόμενο που θα ξεπερνούσε κατά πολύ το αρχικό υλικό. Ενδόμυχα, ευελπιστούμε πως μερικές όμορφες στιγμές θα περάσουν και όλοι οι παίκτες που θα επιχειρήσουν ένα ακόμα ταξίδι στη Sinnoh – είτε για πρώτη είτε για μια ακόμα φορά.
Τα Pokemon Brilliant Diamond & Shining Pearl κυκλοφορούν από τις 19/11/21 για το Nintendo Switch. Το review μας βασίστηκε σε review code που λάβαμε από τη CD Media.