Το 2022 είναι αναμφισβήτητα μία ιδιαίτερη χρονιά για την Formula 1. Οι αλλαγές των κανονισμών ανέτρεψαν τις ισορροπίες μέχρι έναν βαθμό, αλλά το σημαντικότερο είναι πως τα ίδια τα μονοθέσια είναι αυτά που έχουν αλλάξει και όλα βαδίζουν αργά, αλλά σταθερά, προς μία εντελώς φιλική προς το περιβάλλον εποχή. Βέβαια φέτος, πέρα από την κυριαρχία της Red Bull, τα φώτα της δημοσιότητας έχουν στραφεί προς την Ferrari αλλά για λάθος λόγους. Τα απανωτά λάθη σε επίπεδο στρατηγικής έχουν κάνει τους πάντες να ασκήσουν εντονότατη κριτική, ενώ δεν είναι λίγοι αυτοί που ισχυρίζονται πως θα μπορούσαν κινηθούν εξυπνότερα φέρνοντας καλύτερα αποτελέσματα. Έστω και από την άνεση του καναπέ τους. Και κάπου εδώ έρχεται το F1 Manager 22.
Πρόκεται για μία πρόταση που πραγματικά έλειπε και που με θάρρος τολμάει να εμβαθύνει στα άδυτα των ομάδων, τόσο στα όσα διαδραματίζονται στην πίστα όσο και μακριά από αυτή. Στο τιμόνι της ανάπτυξης βρίσκεται η γνωστή Frontier Developments, μία εταιρία που χρόνια τώρα ειδικεύεται σε τίτλους στρατηγικής και με μεγάλη χαρά οι φίλοι της F1 θα συνειδητοποιήσουν πως έχουν μπροστά τους έναν ψηφιακό παράδεισο από αμέτρητα δεδομένα. Ο τίτλος από την αρχή δεν διστάζει να δείξει το εύρος των επιλογών που προσφέρει, αποθαρρύνοντας ίσως τους μη μυημένους, αλλά το μόνο βέβαιο είναι πως απαιτεί ιδιαίτερη υπομονή, ώρες μελέτης και φυσικά κατανόηση όλων των δεδομένων.
Εδώ θα πρέπει να γίνει σαφές πως ο παίκτης ποτέ δεν θα βρεθεί πίσω από το τιμόνι ενός μονοθεσίου, ενώ από το πρώτο κιόλας λεπτό απομακρύνεται από τη λογική του F1 22 στον τομέα της εξέλιξης ενός οχήματος. Η Codemasters, μέσω του career mode, έδινε τη δυνατότητα στον παίκτη να ασχοληθεί με πάρα πολλά πράγματα ώστε να γίνει τόσο ο ίδιος όσο και το μονοθέσιο του ταχύτερο, αλλά εκεί η ουσία βρισκόταν αλλού. Στην παρούσα δημιουργία η εξέλιξη και η στρατηγική είναι ο βασικός πυρήνας, οπότε είναι αναγκαίο να ξεκαθαριστεί πως αν από κάποιον λείπει η υπομονή, τότε καλό θα είναι να προσπεράσει την παρούσα δημιουργία.
Το F1 Manager 22 καλεί τον χρήστη να γίνει ο αγωνιστικός διευθυντής της ομάδας της επιλογής του και φυσικά, ανάλογα με το βεληνεκές της, να την οδηγήσει σε αξιοπρεπείς εμφανίσεις, σε νίκες και τελικά στην κατάκτηση του παγκοσμίου πρωταθλήματος. Βέβαια, τα όσα θα αναλύσουμε παρακάτω δεν αντικατοπτρίζουν τον ρόλο ενός αγωνιστικού διευθυντή, μιας και ο τίτλος καλεί τον παίκτη να κάνει πολλά περισσότερα από ό,τι στην πραγματικότητα. Όμως στα πλαίσια ενός videogame, είναι σωστή η επιλογή της Frontier να τον αναμείξει και σε άλλους τομείς, κάνοντας το περιεχόμενο σαφέστατα πιο ενδιαφέρον αλλά και διασκεδαστικό.
Ο χρήστης, αφού ολοκληρώσει το απαραίτητο tutorial και επιλέξει την ομάδα της επιλογής του, θα βρεθεί στην κεντρική οθόνη διαχείρισης. Το F1 Manager 22 είναι πρακτικά χωρισμένο σε δύο μεγάλες ενότητες, που φυσικά τρέχουν παράλληλα και η μία συμπληρώνει την άλλη. Στην πρώτη θα πρέπει να αναλάβει την διαχείριση των οικονομικών και να τα δαπανήσει σε τομείς που αυτός θα κρίνει, ώστε το μονοθέσιο να γίνει ταχύτερο αλλά και αξιόπιστο. Στην δεύτερη θα είναι αυτός που θα πάρει στα χέρια του τη στρατηγική της ομάδας κατά τη διάρκεια ενός αγωνιστικού τριημέρου, και λαμβάνοντας τις απαραίτητες αποφάσεις είτε θα την φέρει στην κορυφή είτε θα επέλθει η καταστροφή.
Το εντυπωσιακό είναι πως αυτές οι δύο ενότητες είναι εφοδιασμένες με τόσα δεδομένα, με τόσο υλικό, που κάλλιστα θα μπορούσαν να αποτελέσουν δύο διαφορετικούς τίτλους. Η εμμονή στη λεπτομέρεια αλλά και η εμπειρία της Frontier δείχνουν πως τίποτα δεν έχει αφεθεί στην τύχη, αν και τελικά το αγωνιστικό κομμάτι είναι αυτό που παρουσιάζει τα περισσότερα προβλήματα. Αλλά με αυτά θα ασχοληθούμε αργότερα.
Το F1 Manager 22 είναι δομημένο σε ένα ετήσιο αγωνιστικό ημερολόγιο και ο παίκτης θα πρέπει να κινηθεί με βάση αυτό. Για αρχή η πρώτη σημαντική ημερομηνία είναι η παρουσίαση του νέου μονοθεσίου στον Τύπο, ενώ αν θέλει να γίνει λιγάκι σπάταλος, θα μπορεί να οργανώσει και το ανάλογο party. Μπορεί με αυτό τον τρόπο να ζημιώσει κάπως τα οικονομικά της ομάδας, αλλά από την άλλη θα δημιουργήσει ένα ευχάριστο κλίμα στο προσωπικό που την απαρτίζει και δεν θα αφήσει παραπονεμένο το τμήμα marketing. Από εκεί και έπειτα ξεκινούν οι δοκιμές εξέλιξης, και εδώ θα πρέπει να γίνει σωστή διαχείριση του διαθέσιμου budget, ώστε να είναι σε θέση αργότερα με τις εμφανίσεις της ομάδας του να κεντρίσει το ενδιαφέρον ακόμα περισσοτέρων χορηγών.
Το τεχνικό προσωπικό είναι αυτό που θα κάνει τη διαφορά, και το ευχάριστο είναι πως τα περισσότερα άτομα που το απαρτίζουν προέρχονται από τους αντίστοιχους πραγματικούς μηχανικούς. Ο παίκτης έχει την ελευθερία να κινηθεί όπως αυτός επιθυμεί, ρίχνοντας το βάρος στην εξέλιξη του κινητήρα ή στην αεροδυναμική, αλλά ευτυχώς όταν το παρακάνει, οι μηχανικοί του θα τον προειδοποιήσουν διακριτικά πως οδεύει προς λάθος κατεύθυνση. Αυτή η έξυπνη προσθήκη είναι ουσιαστικά η μόνη βοήθεια που παρέχει ο τίτλος, γιατί από τη στιγμή που θα γίνει μία κίνηση προς μία συγκεκριμένη κατεύθυνση, δεν μπορεί να αναιρεθεί.
Για να μπορέσει κάποιος να έχει εικόνα για το εύρος των επιλογών, ο παίκτης μπορεί να βελτιώσει από τα εργαλεία των μηχανικών του μέχρι και το ίδιο εργοστάσιο της ομάδας. Οι ενότητες έχουν αποδοθεί πολύ σωστά, με την οργάνωση να δείχνει την εμπειρία της ομάδας ανάπτυξης, ενώ οι καρτέλες με τα αμέτρητα δεδομένα συνυπάρχουν πολύ όμορφα με τα real time γραφικά που τρέχουν στο background. Ο εκσυγχρονισμός του εργοστασίου, για παράδειγμα, θα του δώσει μία νέα εξωτερική εμφάνιση, αλλά παράλληλα θα αλλάξει και την εικόνα του τμήματος R&D. Η βελτίωση της αεροδυναμικής σήραγγας θα είναι σε θέση να παρέχει ακόμα περισσότερα δεδομένα και έτσι οι ρυθμίσεις τόσο της εμπρός όσο και της πίσω πτέρυγας θα έχουν περισσότερο ορατά αποτελέσματα. Το τμήμα κατασκευής του κινητήρα θα μπορεί να εξετάσει σε βάθος αν η ροή αέρα ψύχει σωστά την υβριδική μονάδα και αν συγχρονίζεται σωστά με τον θερμικό κινητήρα.
Και τα ευχάριστα δεν σταματούν εδώ. Το τμήμα έρευνας και ανάπτυξης έπειτα από κάθε αγώνα θα συλλέγει δεδομένα, οπότε θα είναι σε θέση να προβεί στην κατασκευή ενός πρωτότυπου εξαρτήματος, να το δοκιμάσει στον εξομοιωτή της ομάδας και αν τα αποτελέσματα είναι τα αναμενόμενα, να προβεί στη δημιουργία ενός 3D καλουπιού και στη συνέχεια στην κανονική παραγωγή του. Αν τα οικονομικά το επιτρέπουν, το ιδανικό θα είναι να το εφοδιάσει και στα δύο μονοθέσια. Αν όχι, τότε μόνο στο ένα.
Στόχος θα είναι συνεχώς η δημιουργία ενός ισορροπημένου οχήματος, που με τη σειρά του θα εμπνέει εμπιστοσύνη στον οδηγό ώστε να το οδηγήσει στο όριο. Καλώς ή κακώς, τουλάχιστον στην αρχή, ο παίκτης θα πρέπει να ξεκαθαρίσει ποιος οδηγός της θα είναι ουσιαστικό τα νούμερο 1 και ποιος ο “wingman”. Εδώ εμπλέκονται και πολλά παιχνίδια στρατηγικής, έτσι αν ο χρόνος δεν είναι αρκετός και θέλοντας να αποφύγει το ρίσκο, ο χρήστης θα είναι σε θέση να δοκιμάσει το νέο ανταλλακτικό στον rookie της ομάδας, οπότε έτσι να μειώσει τις απώλειες αν τελικά όλα πάνε στραβά. Η τροφοδοσία ενός οχήματος με νέα εξαρτήματα είναι κάτι που θα φέρει γκρίνια στον οδηγό που παραγκωνίστηκε, αλλά το budget θα είναι πάντοτε περιορισμένο, οπότε οι ισορροπίες μέσα στην ομάδα θα είναι συνήθως… αναιμικές.
Πραγματικά δεν περνάει κάτι από το μυαλό μας που η Frontier δεν το έχει συμπεριλάβει στον τίτλο της. Αναμφίβολα η πείρα του καθενός περιορίζεται στα όσα παρακολουθεί από τους δέκτες του, αφού πρόσβαση στον μαγικό κόσμο της F1 έχουν ελάχιστοι. Όμως ακόμα και έτσι, είναι εντυπωσιακός ο τρόπος που η διαχείριση των οικονομικών και η εξέλιξη ενός μονοθεσίου μεταφράζεται τόσο σωστά στην πίστα. Και εδώ έρχεται η ώρα για τη δεύτερη μεγάλη ενότητα του F1 Manager 22, που δεν είναι άλλη από τους αγώνες.
Όπως αποδεικνύεται εκ του αποτελέσματος, ένα αγωνιστικό τριήμερο είναι απίστευτα κουραστικό αλλά και έντονο. Η προετοιμασία για έναν αγώνα απαιτεί πλήθος αποφάσεων, και μιας και πλέον η ομάδα βρίσκεται μακριά από το εργοστάσιό της, εδώ τα λάθη πλέον δεν συγχωρούνται. Στον ρόλο του διευθυντή αγώνα έχει προστεθεί και η σωστή διαχείριση των διαθέσιμων σετ ελαστικών, όπου ανάλογα με τις γόμες ο αριθμός τους είναι περιορισμένος και πάντα θα πρέπει να υπάρξουν ορισμένα σε καλή κατάσταση για τον αγώνα.
Κατά τη διάρκεια των free practice sessions οι οδηγοί θα παρέχουν το απαραίτητο feedback στους μηχανικούς τους, οι οποίοι με τη σειρά τους θα ρωτούν τον παίκτη για τις αποφάσεις που θα πρέπει να πάρουν. Αυτό είναι ένα λαθάκι μιας και έρχεται σε αντίθεση με την πραγματικότητα, αλλά ευτυχώς δεν ενοχλεί ιδιαίτερα. Τα πάντα ακολουθούν τη λογική και τη σειρά ενός αγώνα Formula 1, με τα χρονομετρημένα δοκιμαστικά να καταλήγουν να είναι μία ιδιαίτερα πιεστική διαδικασία. Σημαντικοί παράγοντες θα είναι η κατάσταση της πίστας, είτε αυτή έχει στρωθεί με λάστιχο, είτε έχει υπάρξει κάποιο ατύχημα, οπότε πρέπει να γίνει προσεκτική επιλογή της στιγμής εξόδου από τα pits.
Κάτι ανάλογο συμβαίνει και κατά τη διάρκεια ενός αγώνα. Η στρατηγική και η είσοδος στα pits είναι βαρύνουσας σημασίας, ενώ επιβάλλεται ανά πάσα στιγμή να παρατηρεί ο παίκτης τι κάνει ο ανταγωνισμός. Ένα ατύχημα ή μία βροχή θα ανατρέψουν τα πάντα, οπότε και θα πρέπει να ληφθούν άμεσα σημαντικότατες αποφάσεις. Και αναμενόμενα, οι αρμοδιότητές του δεν σταματούν εδώ. Σαν υπεύθυνος στρατηγικής μπορεί να δώσει εντολές στους οδηγούς του να πιέσουν περισσότερο, να μην πιέσουν ο ένας τον άλλο και το καλό είναι πως αυτές οι εντολές δείχνουν να φτάνουν στα αυτιά τους. Το πρόβλημα όμως είναι το πώς αυτές εκτελούνται. Και θα εξηγήσουμε ευθύς αμέσως.
Κατά τη διάρκεια ενός αγώνα, το F1 Manager 22 χρησιμοποιεί μία 3D engine που καταφέρνει να αναπαράγει αρκετά όμορφα έναν αγώνα F1. Σαφέστατα και δεν αγγίζει το επίπεδο του F1 22, αλλά εδώ έχουμε να κάνουμε με έναν τίτλο εντελώς διαφορετικής φύσης, με τους διαθέσιμους πόρους να έχουν δαπανηθεί αλλού. Τα πάντα διαδραματίζονται σε πραγματικό χρόνο, οπότε δίνοντας μία εντολή στον οδηγό, ο δεύτερος θα την εκτελέσει σχεδόν άμεσα. Όμως πολλές φορές αυτή η επικοινωνία δεν έχει τη σωστή οπτική απόδοση, και έτσι χωρίς κάποιον προφανή λόγο, είναι πιθανό κατόπιν μίας εντολής το όχημα να κινηθεί αυτόματα εκτός πίστας. Ή να εκτελέσει μία περιστροφή, ενώ κινείται με υπερβολικά λίγα χιλιόμετρα. Δηλαδή ο οδηγός δείχνει να καταλαβαίνει τι πρέπει να κάνει, αλλά η ΑΙ αδυνατεί να το πράξει, τουλάχιστον τις περισσότερες φορές. Και αυτό είναι το μεγαλύτερο αγκάθι του τίτλου.
Δυστυχώς, τα bugs δείχνουν να είναι αναρίθμητα και όταν συμβαίνουν σε έναν αγώνα 60 γύρων και έχουν δαπανηθεί περισσότεροι από τους μισούς, είναι λίγο δύσκολο να ξεκινήσει πάλι κάποιος από την αρχή και στην πορεία να δει τα ίδια προβλήματα. Τα οχήματα που ελέγχει η AI ακολουθούν αυστηρές scripted γραμμές, ενώ δείχνουν να δυσκολεύονται υπερβολικά να εκτελέσουν ένα απλό προσπέρασμα. Η έντονη πίεση θα αποφέρει τις περισσότερες φορές ένα ατύχημα, είτε γιατί κάποιο όχημα δεν φρέναρε σωστά, είτε γιατί δεν μπόρεσε να κατανοήσει τη θέση του μέσα στην πίστα. Τα ατυχήματα είναι πολλά, η δράση θα διακόπτεται συνεχώς, ενώ αν ο παίκτης επιχειρήσει να αλλάξει τη στρατηγική του, τις περισσότερες φορές θα το μετανιώσει γιατί μόλις εξέλθει από τα pits, ακόμα ένα ατύχημα θα λάβει χώρα -και πάει λέγοντας…
Το ίδιο αλλοπρόσαλλα συμπεριφέρεται και το όχημα του αλυτάρχη, και γενικά σε τεχνικό επίπεδο ο τίτλος δείχνει να έχει πάρα μα πάρα πολλά προβλήματα. Τα καιρικά φαινόμενα δεν ενοχλούν με τον τρόπο που έχουν αποδοθεί, αλλά για την άρνηση των αντίπαλων οχημάτων να επηρεαστούν από αυτά, την ώρα που η ομάδα του χρήστη θα παλεύει να κινηθεί αξιοπρεπώς στο εσωτερικό μίας βρεγμένης στροφής. Η Frontier μάλλον έχει κατανοήσει τα αμέτρητα λάθη και παρέχει τη δυνατότητα η διαχείριση των αγώνων να γίνει έστω και αυτόματα, αλλά γνώμη μας είναι πως έτσι θυσιάζεται ένα μεγάλο τμήμα του τίτλου. Βέβαια, έτσι όπως είναι η κατάσταση μάλλον περισσότερο δοκιμάζει την υπομονή παρά τις δυνατότητες του καθένα, αν και τελικά πρόκειται για ένα αναγκαίο κακό.
Κακό που θα πρέπει να διορθωθεί, γιατί οι αγώνες είναι αυτοί που θα φέρουν χρήματα στην ομάδα και ο team manager θα μπορέσει να δαπανήσει στην πρώτη ενότητα του τίτλου όπως αυτή αναφέρθηκε παραπάνω. Δυστυχώς, η διαχωριστική γραμμή ποιότητας είναι υπερβολικά έντονη ανάμεσα στο management εκτός πίστας και εντός αυτής. Κατά την ταπεινή μας γνώμη, η παρουσίαση των αγώνων σε πραγματικό χρόνο θα έπρεπε να γίνει με διαφορετικό τρόπο, ίσως με διαφορετικές οπτικές γωνίες ή ακόμα και με 2D λογική, γιατί όπως είναι τώρα η κατάσταση, το τελικό αποτέλεσμα είναι απογοητευτικό. Η δοκιμή βασίστηκε στην έκδοση του τίτλου για το PlayStation 5, και παρά το γεγονός πως κατά την περιήγηση στα μενού επιλογών τα μονοθέσια αλλά κυρίως οι οδηγοί έχουν μία πανέμορφη οπτική απόδοση, κατά τη διάρκεια του αγώνα τα πάντα ανατρέπονται.
Και είναι κρίμα, γιατί το F1 Manager 22 θα μπορούσε να ήταν κορυφαίο. Η οργάνωση αλλά και η ανάπτυξη μίας αγωνιστικής ομάδας που στεγάζει πλήθος ανθρώπων έχει αποδοθεί σχεδόν άψογα. Το ίδιο συμβαίνει και με τη διαχείριση των διαθέσιμων πόρων, ενώ το τμήμα έρευνας και ανάπτυξης εμβαθύνει σε τομείς που δύσκολα θα περίμενε να βρει κανείς σε ένα videogame. Αν η Frontier περιοριζόταν στα παραπάνω, ο τίτλος της θα έπαιρνε άριστα και μάλιστα με χαρακτηριστική ευκολία. Όμως τα τεχνικά προβλήματα κατά τη διάρκεια ενός αγώνα και τα αναρίθμητα bugs βάζουν απότομα φρένο στις βλέψεις για κάτι καλύτερο, και έτσι η πτώση της καρό σημαίας αφήνει ένα περίεργο αίσθημα μουδιάσματος.
To F1 Manager 22 κυκλοφορεί από τις 30/8/22 για PS5, PS4, PC, Xbox Series και Xbox One. Το review μας βασίστηκε στην έκδοσή του για το PS5 με review code που λάβαμε από την AVE.