Το Dakar Desert Rally είναι μία ιδιαίτερη περίπτωση. Είναι μία πρόταση που καταπιάνεται με μία σκληροτράχηλη αλλά όχι και τόσο δημοφιλή διοργάνωση και ενώ φαίνεται να ξεκινάει δυνατά, τελικά μάλλον κάπου χάνεται στους αχανείς και ζεστούς αμμόλοφους. Δεν είναι τυχαίο που ελάχιστοι developers έχουν ασχοληθεί με τον συγκεκριμένο αγώνα, αλλά η αλήθεια είναι πως η Saber Interactive δεν το βάζει κάτω. Δεν είναι τυχαίο που από την ημερομηνία κυκλοφορίας του έχουν διατεθεί δύο τεράστια updates που έλυσαν σχεδόν όλα τα αρχικά bugs, αλλά το πρόβλημα δυστυχώς δεν εντοπίζεται εκεί.
Το μεγαλύτερο αγκάθι του Dakar Desert Rally είναι ένα: Με την κατάσταση όπως είναι σήμερα, είναι υπερβολικά “καταπιεσμένο” και εν τέλει βαρετό. Η διοργάνωση ξεδιπλώνεται φαινομενικά σε έναν τεράστιο πραγματικά χάρτη, αλλά δεν υπάρχει καμία ευκαιρία εξερεύνησης του. Αλλά επειδή το κείμενο ξεκίνησε απότομα, ας βάλουμε τα πράγματα σε μία σειρά.
Οι παλιότεροι θα γνωρίζουν πως με την πάροδο των χρόνων ο θεσμός έχει αλλάξει δραματικά, και παρά το γεγονός πως παλιότερα εκτυλισσόταν ακόμα και στην Ευρώπη, πλέον περιορίζεται σε κυρίως αφρικανικό έδαφος. Τους λόγους που πάρθηκαν οι παραπάνω αποφάσεις δεν είναι απαραίτητο να τους αναλύσουμε στο παρόν κείμενο, αλλά δίχως καμία δόση υπερβολής, η παλιά αίγλη έχει χαθεί προ πολλού.
Το Dakar Desert Rally είναι ένα racer που, όπως συμβαίνει και στην πραγματικότητα, είναι αρκετά δύσκολο. Με σύμμαχο το GPS οι οδηγοί καλούνται να διανύσουν μεγάλες αποστάσεις σε διαδρομές που τα όρια τους δεν είναι ξεκάθαρα, ενώ είναι αναγκαίο να σημειωθεί πως τίθεται ακόμα και το θέμα της επιβίωσης. Μία αχαρτογράφητη περιοχή δεν είναι φιλική για οχήματα και οδηγούς, και έτσι ο τερματισμός από μόνος του θα πρέπει να θεωρείται ως μία επιτυχία. Κάτι τέτοιο προσπαθεί να πετύχει η ομάδα ανάπτυξης και η αλήθεια είναι πως μέχρι έναν βαθμό τα καταφέρνει.
Οι αποφάσεις που έχουν παρθεί λειτουργούν σε μεγάλο βαθμό προς όφελος της διασκέδασης και έτσι με βεβαιότητα μπορεί να πει κάποιος πως το Dakar Desert Rally θυμίζει εντονότατα το αρχικό Motorstorm, αλλά χωρίς power ups και με μία δόση παραπάνω σοβαρότητας. Έχοντας αυτό κατά νου, ο τίτλος της Saber Interactive φλερτάρει περισσότερο με arcade μονοπάτια, κλείνοντας το μάτι στην ευχάριστη και οριακά απαιτητική οδήγηση και όχι στην εξομοίωση.
Σε επίπεδο επιλογών ο τίτλος δεν απογοητεύει, και έτσι τα διαθέσιμα οχήματα χωρίζονται σε 5 κατηγορίες. Από τις μηχανές και τα buggies, μέχρι τα θηριώδη φορτηγά, είναι βέβαιο πως ο καθένας θα βρει εύκολα αυτό που τον αντιπροσωπεύει. Αναμενόμενα το career mode είναι αυτό που θα κλέψει τον περισσότερο χρόνο των παικτών, και φυσικά κατά την πρόοδο του, ολοένα και περισσότερα καλούδια θα είναι διαθέσιμα.
Σε αυτό το σημείο, παράλληλα, ο χρήστης καλείται να πάρει την πρώτη σημαντική του απόφαση και αυτή έχει να κάνει με το επίπεδο δυσκολίας. Αρχικά διαθέσιμα είναι μόνο τα sports και professional, των οποίων οι διαφορές εντοπίζονται στο ποσοστό ζημιάς που επιτρέπεται να δεχθεί ένα όχημα, το επίπεδο του ανταγωνισμού και τέλος στην ενημέρωση που παρέχεται κατά τη διάρκεια του αγώνα ώστε το όχημα να παραμένει εκτός πορείας.
Το τρίτο επίπεδο δυσκολίας ξεκλειδώνεται αρκετά αργότερα, αν και πραγματικά το “simulation” -αυτή είναι η ονομασία του γιατί εξομοιωτής δεν είναι- ελάχιστοι είναι αυτοί που θα το επιλέξουν γιατί έρχεται σε σύμπνοια με το γενικότερο ύφος του τίτλου. Εδώ τα λάθη δεν συγχωρούνται, οι ενδείξεις στην οθόνη αρχίζουν να γίνονται αρκετά πολύπλοκες για τις επερχόμενες στροφές ενώ και οι αντίπαλοι θα κινούνται με αστρονομικές ταχύτητες.
Η λογική του career mode είναι αναμενόμενα ο παίκτης να κερδίζει αγώνες, να ανεβαίνει επίπεδα -ξεκλειδώνοντας παράλληλα περισσότερα οχήματα και διαδρομές- ενώ τα γνωστά σε όλους xp points θα επιτρέπουν την αγορά ανταλλακτικών με απώτερο σκοπό τη βελτίωση της απόδοσης του οχήματος. Και γενικά οι πρώτες ώρες συντροφιά με το Dakar Desert Rally, παρόλο που δεν θα έχουν να επιδείξουν κάτι το συγκλονιστικό, καταφέρνουν να είναι διασκεδαστικές. Σύμμαχος θα είναι συνεχώς ο όμορφος τεχνικός τομέας, με τα οχήματα να κινούνται με χάρη στις γεμάτες άμμο ή λάσπη διαδρομές, ενώ και η ευχάριστη φωνή του συνοδηγού θα προειδοποιεί για εμπόδια ή οχήματα που έχουν εγκαταλείψει.
Δυστυχώς όμως το μεγαλύτερο πρόβλημα το Dakar Desert Rally είναι πως τελικά για κάποιον περίεργο λόγο επιλέγει να περιοριστεί αρκετά. Παρά το γεγονός πως κάθε διαδρομή εκτυλίσσεται σε μία τεράστια περιοχή, δεν παρέχεται η δυνατότητα ο παίκτης να κινηθεί αρκετά μακριά εκτός αυτής. Σαφέστατα δεν μιλάμε για ένα κλειστό circuit, αλλά είναι περίεργο να υπάρχει ένας τέτοιος εντονότατος περιορισμός. Αναμενόμενα, όταν το όχημα παρεκκλίνει αρκετά, ένα μεγαλοπρεπέστατο reset τo επαναφέρει στο σημείο που θα “έπρεπε” να βρίσκεται ή, ακόμα χειρότερα, σαν ένα είδος τιμωρίας, πολλά μέτρα πιο πίσω.
Αν για κακή του τύχη ο οδηγός βρεθεί ακινητοποιημένος σε μία ανηφόρα, τότε θα είναι αδύνατο να εκκινήσει, οπότε επιβάλλεται η χρήση της όπισθεν, η κατάβαση του εκάστοτε λόφου ανάποδα και όταν τελικά βρει και πάλι φόρα για να ξεκινήσει, θα έχει συνειδητοποιήσει πως βρίσκεται στην τελευταία θέση της κατάταξης. Στο σημείο αυτό έρχονται στην επιφάνεια και τα προβληματικά physics των οχημάτων, μιας και είναι απαράδεκτο ένα φορτηγό 5 και πλέον τόνων, με κίνηση στους 4 ή 6 τροχούς, να συμπεριφέρεται όπως μία μοτοσυκλέτα που έχει κολλήσει στις λάσπες.
Παράλληλα, οι μηχανές -αλλά και τα Quad bikes- ίσως λόγω του βάρους τους, είναι πραγματικά αδύνατο να κινηθούν στο όριο, ενώ αν ποτέ συμβεί αυτό, ακόμα και μία απαλή κίνηση του μοχλού στο gamepad θα αποτυπωθεί με μία απότομη στραβοτιμονιά στην οθόνη, με φυσικό επακόλουθο την πτώση.
Γενικά τα physics δεν αποτελούν κάποιο από τα δυνατά σημεία του Dakar Desert Rally και τελικά είναι αυτή η έλλειψη αποφασιστικότητας εκ μέρους της ομάδας ανάπτυξης για την κατεύθυνση που θέλησε να ακολουθήσει που το σημιώνει. Έχοντας έναν τίτλο που κλείνει απροκάλυπτα το μάτι σε arcade μονοπάτια, γνώμη μας είναι πως το μοντέλο χειρισμού θα έπρεπε να ήταν λιγάκι πιο απελευθερωμένο. Τα powerslides λείπουν εντελώς, ενώ αν ένα όχημα αρχίσει να χάνει την πρόσφυσή του, 9 στις 10 φορές θα είναι αδύνατο ο χρήστης να το επαναφέρει.
Δυστυχώς αυτά είναι προβλήματα που βάζουν φρένο σε μία κατά τα άλλα ενδιαφέρουσα πρόταση, άσχετα αν τελικά καταπιάνεται με έναν όχι και τόσο δημοφιλή θεσμό. Οι αγώνες -όταν δεν εμφανίζονται τα παραπάνω προβλήματα- έχουν τη γοητεία τους, ενώ και οι επιβραβεύσεις δεν είναι διόλου αμελητέες. Ιστορικά οχήματα – θρύλοι από το παρελθόν θα γίνουν διαθέσιμα σχετικά εύκολα, ξυπνώντας ευχάριστες αναμνήσεις στους φίλους των τεσσάρων τροχών. Παράλληλα, το career mode δείχνει να δουλεύει σωστά, οι διαδρομές όσο περνάει η ώρα γίνονται πιο μεγάλες και απαιτητικές, αλλά από την άλλη -πέρα από την επιλογή καριέρας- δεν υπάρχει κάτι άλλο για να ασχοληθούμε.
Σε επίπεδο αισθητικής, ο τίτλος δανείζεται λίγη από την λάμψη της σειράς Forza Horizon, και γενικότερα κατά την ανάπαυλα των αγώνων υπάρχει ρυθμός, αλλά και εδώ έρχεται στο μυαλό του παίκτη το πόσο καλύτερο θα μπορούσε να είναι το Dakar Desert Rally. Ευτυχώς, ήδη η ομάδα ανάπτυξης έχει ανακοινώσει πως τα δωρεάν updates βρίσκονται καθοδόν, με σημαντικότερα όλων τη δυνατότητα εξερεύνησης του χάρτη και την προσθήκη νέων modes.
Η βάση για κάτι καλύτερο υπάρχει ενώ ήδη ο τεχνικός τομέας δεν απογοητεύει. Σε καμία περίπτωση δεν φτάνει το PlayStation 5 στα όριά του, αλλά τα μηδαμινά loading times, το σταθερότατο frame rate, οι όμορφα δοσμένες ζημιές των οχημάτων και τα εκτυφλωτικά εφέ του ήλιου συνθέτουν μια όμορφη και πάντοτε εντός κλίματος εικόνα.
Δυστυχώς με την τωρινή του εικόνα, το Dakar Desert Rally προσπαθεί για το κάτι παραπάνω αλλά αυτό δεν είναι αρκετό. Η απουσία διαδρομών με ενδιαφέροντα σχεδιασμό και ποικιλία, το καθιστούν ένα βαρετό racer, ενώ και αυτή η αναποφασιστικότητά του για το αν θέλει να είναι σοβαρό ή όχι, είναι ένα θέμα που μελλοντικά θα πρέπει η Saber Interactive να το δει υπό διαφορετικό πρίσμα.
Το Dakar Desert Rally κυκλοφορεί από τις 4/10/22 για PS5, PS4, PC, Xbox Series και Xbox One. Το review μας βασίστηκε στην έκδοσή του για το PS5 με review code που λάβαμε από την Enarxis Dynamic Media.