Donkey Kong – ένα όνομα, μια μακρά ιστορία τίτλων και εξέλιξης. Ίσως γιατί ο πασίγνωστος γορίλας της Nintendo, με ζήλεια και πλεονεξία που θα ζήλευε και ο ίδιος ο Wario, πάλεψε με νύχια και με δόντια για να βρει τη δική του θέση μέσα στο στερέωμα των τίτλων της εταιρείας από το Κιότο. Από την πιο arcade φύση του, όταν προσπαθούσε να κάνει δύσκολη τη ζωή στον Jumpman (τον πρόγονο, δηλαδή, του Mario), μέχρι τις εποχές των τίτλων του SNES και του GameBoy, όπου άρχισε να ιχνηλατείται λίγο πιο προσεκτικά και συντονισμένα το μέλλον του.
Ο Donkey Kong είναι ο χαρακτήρας που έχει πρωταγωνιστήσει σε τίτλους που διαφέρουν μεταξύ τους από άποψη σχεδιασμού και gameplay, ενώ είναι πιθανόν να συνεχίσει να το κάνει στο μακρινό μέλλον.
Αυτός είναι και ο λόγος που έχουμε παρακολουθήσει διαφορετικά reboot τόσο των πιο αρχικών περιπετειών του, όσο και των πιο πρόσφατων. Τον απολαύσαμε σε δύο νέους τίτλους της σειράς Donkey Kong Country και, πλέον, ήρθε η ώρα να τον χαρούμε στην επιστροφή του Mario VS Donkey Kong. Το παιχνίδι αυτό, που είχε αρχικά κυκλοφορήσει για το GameBoy Advance το 2004, είναι μια ιδιαίτερη περίπτωση παιχνιδιού που γίνεται remake, χωρίς να είμαστε απόλυτα σίγουροι για το αν αυτό χρειαζόταν να συμβεί.
Από άποψη σημαντικότητας είναι ένας τίτλος που ήρθε να εξελίξει την παραδοσιακή φόρμουλα των τίτλων με πρωταγωνιστές δύο εκ των πιο αναγνωρίσιμων και, προπάντων, αντίπαλων χαρακτήρων της Nintendo, ενώ παράλληλα πατά πάνω στην gameplay συνταγή και πειραματισμούς που ξεκίνησε το Donkey Kong του GameBoy.
Αυτή η φόρμουλα εμπλουτίζεται περισσότερο με την προσθήκη γρίφων, νέων εχθρών και παγίδων που σκοπεύουν να κάνουν την αναμέτρηση των δύο χαρακτήρων λίγο πιο έντονη, καθώς ο Donkey Kong αποκτά ένα νέο ενδιαφέρον που τον αποσπά από το κυνήγι της Pauline, ενώ ο Mario καλείται να αντιμετωπίσει πολλά περισσότερα από κυλιόμενα βαρέλια και τις random επιθέσεις του αγαπημένου μας γορίλλα.
Τo Mario VS Donkey Kong αποτέλεσε την αρχή μιας νέας σειράς τίτλων που προσφέρθηκαν σε αρκετές κονσόλες που διαδέχθηκαν το Game Boy Advance, με το remake να δίνει την ευκαιρία στους νεότερους παίκτες και κατόχους Switch να γνωρίσουν τον τίτλο που ξεκίνησε τη σειρά Mario VS Donkey Kong.
Ο τίτλος ξεκινάει με το γνώριμο, εισαγωγικό βίντεο, στο οποίο βλέπουμε τον Donkey Kong να κάνει ζάπινγκ στην τηλεόρασή του, μες στη βαριεστημάρα και την ανία, όταν ενημερώνεται για την κατασκευή και την εμπορική διάθεση των Mini Marios- μια νέα σειρά παιχνιδιών εμπνευσμένα από τον γνωστό σε όλους μας υδραυλικό. Μια μοχθηρή σκέψη γεννιέται ευθύς στο πιθηκίσιο μυαλό του, ικανή να στερήσει τη χαρά από εκατοντάδες παιδιά και να προκαλέσει προβλήματα – να εισβάλει στο εργοστάσιο κατασκευής τους και να τα αρπάξει όλα, κρατώντας τα αποκλειστικά για τον εαυτό του.
Φυσικά, ο Mario αποφασίζει να επιλυθεί του θέματος, παίρνοντάς τον στο κατόπι και παίρνοντας πίσω όλες τις Mini Mario φιγούρες που ξέφυγαν από τον Donkey Kong όσο εκείνος προσπαθεί να ξεφύγει από τον Mario με το πολύτιμο λάφυρό του στο σάκο.
Και κάπως έτσι, ο παίκτης αναλαμβάνει το ρόλο του Mario σε μια εντελώς διαφορετική περιπέτεια, καθώς κυνηγά τον γορίλα μέσα από έναν αριθμό επιπέδων, μαζεύοντας collectibles, αποφεύγοντας κινδύνους και ανά πάσα στιγμή έτοιμος να αντιμετωπίσει τον Kong πρόσωπο με πρόσωπο, κάθε φορά που εκείνος παγιδεύεται και αναγκάζεται να στραφεί ενάντια στον υδραυλικό της καρδιάς μας.
Είμαστε απόλυτα σίγουροι πως η περιγραφή δεν φαντάζει καθόλου ξένη προς τους παίκτες που έχουν ασχοληθεί εκτενέστατα με τον τίτλο τόσο στην αρχική του κυκλοφορία, όσο και στην Ambassador εκδοχή του στο Nintendo 3DS. Για την ακρίβεια, η αίσθηση του deja vu είναι έντονη από τη στιγμή που βλέπουμε το εισαγωγικό cutscene, ή από τη στιγμή που ξεκινάμε να κινούμε τον Mario μέσα στο επίπεδο.
Αυτός είναι και ο λόγος που η επανέκδοσή του Mario VS Donkey Kong αποτελεί μάλλον μια ευχάριστη έκπληξη στο τέλος της ημέρας. Ένας τίτλος με τον οποίο οι νέοι παίκτες μάλλον θα περάσουν αρκετά καλά μαζί του, ενώ οι παλιότεροι παίκτες θα αναβιώσουν μερικές ενδιαφέρουσες gameplay στιγμές με τον καλύτερο δυνατό τρόπο – και αυτό γιατί, εν τέλει, πρόκειται για μια επανέκδοση με νέο υλικό και αλλαγές, που αντισταθμίζει τις αναγκαστικές ομοιότητες σε σχέση με το αρχικό παιχνίδι.
Ναι, είναι αλήθεια πως οι επιφυλάξεις μας για ένα ακόμα remake ενός κλασσικού, πλέον, παιχνιδιού ήταν αρκετές και έντονες. Η Nintendo, μέσα στα χρόνια, έχει φροντίσει ουκ ολίγες φορές να πειραματιστεί με remakes παλαιότερων τίτλων της, κάποιες φορές με θεαματικά αποτελέσματα και κάποιες με όχι και τόσο ενδιαφέρουσα κατάληξη. Δεδομένης, μάλιστα, της πρόσφατης κυκλοφορίας του remake του Super Mario RPG, περιμέναμε μια επανακυκλοφορία με απλώς ανανεωμένο τεχνικό τομέα, χωρίς ριζικές και ουσιαστικές αλλαγές στο σύνολο του gameplay και του περιεχομένου του τίτλου.
Η φύση, άλλωστε, του αρχικού τίτλου, δεν άφηνε περιθώρια για πρόσθετες αλλαγές. Και είναι αλήθεια πως οι προσδοκίες μας, αρχικά, βρέθηκαν πολύ κοντά σε αυτό που περιμέναμε να δούμε. Αν εξαιρέσουμε τον ανανεωμένο τεχνικό τομέα με τα καλύτερα γραφικά, την καλύτερη ροή στην οθόνη, τα πιο έντονα χρώματα και τον βελτιωμένο ήχο, όλα τα άλλα είναι όπως τα αφήσαμε. Οι ίδιοι γρίφοι, οι ίδιες παγίδες και κίνδυνοι, οι ίδιοι εχθροί να τριγυρίζουν στα επίπεδα και η ίδια συνταγή ολοκλήρωσης των επιπέδων.
Ο ίδιος σχεδιασμός επιπέδων που απαιτεί από τον παίκτη να συλλέξει το κλειδί στο πρώτο τμήμα του επιπέδου για να ανοίξει την πόρτα και να μεταβεί στο επόμενο, όπου τον περιμένει και μια από τις κλεμμένες Mini Mario φιγούρες. Η θέση του κλειδιού και των collectibles είναι στοιχεία που παραμένουν απόλυτα γνωστά στους παλιούς παίκτες και πέρα από την ενεργοποίηση του muscle memory, το μεγαλύτερο τμήμα του παιχνιδιού θα είναι μια φρεσκαρισμένη υπενθύμιση του ότι έχουν παίξει εδώ και δύο δεκαετίες.
Ακόμα και το εισαγωγικό βίντεο αποτελεί απλώς μια βελτιωμένη, animated εκδοχή εκείνου της GBA έκδοσης και αποτέλεσε έναν ακόμα λόγο ανησυχίας από πλευράς μας για τον τελικό λόγο ύπαρξης αυτού του τίτλου. Και δεν μπορούμε να αγνοήσουμε το γεγονός πως εξακολουθούμε να ακούμε τη φωνή του Charles Martinet ως Mario, κάτι που σημαίνει πως οι δημιουργοί δεν μπήκαν στη διαδικασία να χρησιμοποιήσουν ηχητικά εφέ από τον νέο ηθοποιό φωνής του αγαπημένου υδραυλικού, αν και ομολογουμένως δεν μας στεναχώρησε ιδιαίτερα.
Ευτυχώς, η ομάδα ανάπτυξης καταφέρνει να μας αποζημιώσει, τόσο με προσθήκες νέων κόσμων και επιπέδων με εντελώς διαφορετική λογική προσέγγισης, όπως επίσης και με την επιλογή, από πλευράς παικτών, του βαθμού πρόκλησης με τον οποίο επιθυμούν να ασχοληθούν με το παιχνίδι.
Οι παίκτες που επιθυμούν να προσεγγίσουν ένα επίπεδο χωρίς να φοβούνται την αντίστροφη μέτρηση και χωρίς να φοβούνται μην χάσουν τις ζωές που συλλέγουν, έχουν τη δυνατότητα να ξεκινήσουν το παιχνίδι από την αρχή με το Casual Mode. Αυτός ο τρόπος παιχνιδιού επιτρέπει στους παίκτες να εξετάσουν κάθε επίπεδο με ηρεμία και προσοχή, αλλά και να σχεδιάσουν τη στρατηγική ολοκλήρωσής του χωρίς να νιώθουν την πίεση του χρόνου.
Ακόμα και τα λάθη τους δεν τιμωρούνται, καθώς έχουν έως και πέντε ευκαιρίες να προσπαθήσουν να το ολοκληρώσουν, προσφέροντάς τους έτσι ένα μεγάλο μαξιλαράκι ασφαλείας. Το εν λόγω mode για εμάς αποτέλεσε απλά ένα ερέθισμα περιέργειας για το πως ακριβώς λειτουργεί, χωρίς να μας συγκινήσει περαιτέρω, καθώς θεωρούμε πως στερεί από το παιχνίδι ένα σημαντικό ποσοστό πρόκλησης, στοιχείο δηλαδή που αποτελεί χαρακτηριστικό γνώρισμα σε τίτλους της σειράς.
Δεν παύει, ωστόσο, να μην αποτελεί ένα σημαντικό κίνητρο για παιχνίδι ανάμεσα στα μέλη της οικογένειας, ειδικά με παίκτες μικρότερων ηλικιών που απολαμβάνουν να ασχολούνται με τίτλους όπου πρωταγωνιστούν τόσο ο Mario, όσο και ο Donkey Kong. Αυτός πιθανότατα είναι και ο λόγος για τον οποίο η ομάδα ανάπτυξης επέλεξε την εισαγωγή ενός co-op mode. Δύο παίκτες μπορούν να μοιραστούν τα Joy-con της κονσόλας για να αντιμετωπίσουν παρέα τις προκλήσεις που μπορεί να τους επιφυλάσσει το εκάστοτε επίπεδο.
Με τον ένα παίκτη να αναλαμβάνει το ρόλο του Mario και τον έτερο παίκτη να αναλαμβάνει το ρόλο του Toad, οι δυο τους μπορούν να κινηθούν μέσα στο επίπεδο ελεύθερα, να συλλέξουν τα collectibles με ελαφρώς διαφορετικό τρόπο και ταχύτητα και να φτάσουν πολύ πιο εύκολα στην ολοκλήρωση του επιπέδου με «τέλεια» αξιολόγηση. Το εν λόγω mode έρχεται να συμβάλλει στην περαιτέρω απλοποίηση του gameplay του τίτλου, με τη συνεργασία των δύο παικτών να μειώνει ακόμα περισσότερο το προσφερόμενο επίπεδο πρόκλησης του τίτλου.
Την ίδια στιγμή, ωστόσο, το Mario VS Donkey Kong γίνεται ένας ακόμα περισσότερο προσβάσιμος τίτλος για όλη την οικογένεια, με παίκτες όλων των ηλικιών να μπορούν να απολαύσουν παρέα όλα όσα έχει να προσφέρει ο τίτλος.
Και ευτυχώς, το ζήτημα της πρόκλησης και δυσκολίας δεν είναι κάτι που αφορά όλους τους παίκτες. Οι παίκτες που θα ολοκληρώσουν το βασικό campaign την πρώτη φορά, θα έχουν τη δυνατότητα να ξεκλειδώσουν ένα Time Attack Mode, το οποίο έρχεται να προσθέσει ένα αυστηρό χρονικό όριο στα επίπεδα, όριο που θα προσδώσει μια άκρως επιζητούμενη πρόκληση στον τίτλο.
Ακόμα και στα επίπεδα που είναι γνώριμα στους παίκτες, το Time Attack mode μπορεί πράγματι να ζορίσει τον παίκτη, γεγονός που γίνεται ακόμα πιο έντονο όταν ο παίκτης καταπιάνεται με τα Expert Stages. Είναι ένα mode το οποίο αυξάνει κατακόρυφα το replayability του τίτλου, γεγονός που θα επικροτήσει η μερίδα των παικτών που προσπαθούν να επιτύχουν ένα τέλειο σκορ σε κάθε επίπεδο που περιέχει ο τίτλος.
Και ακόμα και αν οι παίκτες δεν έχουν την υπομονή να περιμένουν μέχρι την ολοκλήρωση της βασικής εκστρατείας, η αναμονή τους αποζημιώνει με την προσθήκη δύο νέων κόσμων. Δύο νέοι κόσμοι, με τα δικά τους βασικά επίπεδα, νέα boss fights με τον Donkey Kong, Plus εκδόσεις των βασικών επιπέδων και Expert Stages θα τραβήξουν το ενδιαφέρον τους, ενώ θεωρούμε πως οι παλαιότεροι παίκτες που θα επιστρέψουν ξανά στον τίτλο θα εκτιμήσουν σημαντικά την προσθήκη τους.
Οι δύο νέοι κόσμοι προσφέρουν επίπεδα μοναδικά σχεδιασμένα, με πιο περίπλοκη προσέγγιση, με puzzles που βασίζονται στα physics της κίνησης και με παγίδες που βασίζονται σε όλα τα παραπάνω και θα απαιτήσουν λίγο περισσότερη προσοχή από τον παίκτη. Η ενασχόλησή μας με τους νέους κόσμους μας άφησε με τόσο θετικά συναισθήματα, γεγονός που μας λύπησε υπερβολικά όταν συνειδητοποιήσαμε ότι δεν υπήρχαν περισσότεροι νέοι κόσμοι και νέα επίπεδα, σχεδιασμένα με την ίδια λογική.
Και ακόμα και με τις νέες προσθήκες, το παιχνίδι εξακολουθεί να είναι αρκετά σύντομο, με την ολοκλήρωσή του να μη απαιτεί περισσότερο από 8 ώρες, χρόνος που μπορεί να μειωθεί σημαντικά ανάλογα και με τη gameplay προσέγγιση που θα υιοθετηθεί από πλευράς παικτών. Kάπως έτσι καλούμαστε να βγάλουμε τα τελικά μας συμπεράσματα σχετικά με το Mario VS Donkey Kong και τη θέση του ως τίτλο. Είναι σαφές πως έχουμε να κάνουμε με ένα remake που είναι εμπλουτισμένο με νέα στοιχεία, όσο περιορισμένα και αν είναι αυτά.
H ύπαρξη αυτών των νέων στοιχείων έρχεται να αντισταθμίσει, στο σύνολό της, τη στασιμότητα του υλικού του παιχνιδιού που γνωρίσαμε πριν από είκοσι περίπου χρόνια. Σε συνδυασμό, μάλιστα, με τον πρόσθετο χρόνο gameplay που προστίθεται στο υπάρχον υλικό, το Mario VS Donkey Kong μπορεί να ικανοποιήσει μερίδα παικτών που ζητάει το κάτι παραπάνω από παιχνίδι της σειράς.
Σημειώνουμε, όμως, πως το Mario VS Donkey Kong είναι σαφέστατα ένα remake που δεν είναι για όλους. Οι παίκτες εκείνοι που περιμένουν πολύ περισσότερες αλλαγές και διαφοροποιήσεις, όπως και οι παίκτες που έμειναν μακριά από τίτλους του είδους, δεν θα βρουν κάτι για να τους τραβήξει σε αυτή την επανέκδοση.
Το Mario VS Donkey Kong δεν είναι σίγουρα ένα από τα παιχνίδια που θα θέλαμε να δούμε προς το τέλος της ζωής του Nintendo Switch. Είναι, όμως, ένα παιχνίδι με το οποίο περάσαμε καλά και το οποίο μπορεί, υπό συνθήκες, να προσφέρει μπόλικες ώρες διασκέδασης και οικογενειακής χαλάρωσης, στο γνώριμο και χαλαρό στυλ με το οποίο μας έχει συνηθίσει τόσα χρόνια η Nintendo – και που, ειλικρινά, ελπίζουμε να μην σταματήσει να κάνει.
To Mario vs. Donkey Kong κυκλοφορεί από τις 16/2/24 για το Nintendo Switch. Το review μας βασίστηκε σε review code που λάβαμε από τη CD Media.