Σε ένα είδος που οι κανόνες του ακολουθούνται αυστηρά σχεδόν όσο σε ελάχιστες άλλες κατηγορίες παιχνιδιών, το Crypt Custodian καταφέρνει να δώσει μία αμυδρά δόση διαφορετικού, ακολουθώντας την πιο σπάνια ισομετρική προοπτική, σε αντίθεση με τη συμβατική δισδιάστατη που ακολουθείτε από την πλειοψηφία των metroidvania. Φυσικά δεν αρκεί αυτό από μόνο του, αλλά ευτυχώς, ο Kyle Thompson (ο βασικός δημιουργός) διάνθισε το σύνολο της εμπειρίας με δουλεμένο gameplay και μία ευχάριστη αισθητική.
Η αρχή της περιπέτειας μάς δίνει τον έλεγχο μίας γάτας, του Pluto, που έπειτα από το χτύπημα ενός αυτοκινήτου μεταφέρεται στον Άλλο Κόσμο. Εκεί, θα καταστρέψει από λάθος (;) κάποια αγάλματα που κοσμούν το παραδείσιο παλάτι, κάτι που θα εξοργίσει την Kendra, τη θεότητα αυτού του κόσμου, καταδικάζοντας τον Pluto να καθαρίζει αιώνια τα περίχωρα του παλατιού. Αυτή η ποινή θα μας δώσει και το βασικό όπλο, δηλαδή μία σκούπα, η επιθετική χρήση της οποίας δεν έχει να ζηλέψει σε τίποτα ένα σπαθί.
Φυσικά, ο Pluto δεν θα αρκεστεί στη φασίνα του Άλλου Κόσμου, αλλά θα επιχειρήσει να διορθώσει την αδικία που του έγινε και να βρει μία διέξοδο. Μία βασική πτυχή του Crypt Custodian αφορά στην επαφή του πρωταγωνιστή με διάφορα άλλα ζωάκια που κατοικούν σε αυτόν τον κόσμο, όλα εκ των οποίων έχουν υποστεί κάποια τιμωρία από την Kendra.
Η δημιουργία φιλίας με αυτούς τους χαρακτήρες αποτελεί μία όμορφη σχεδιαστική επιλογή για την εξέλιξη του βασικού στόχου μας. Σε κάθε επιμέρους περιοχή θα βρούμε ένα διαφορετικό ζωάκι που θα ζητήσει τη βοήθειά μας, θέτοντας το δικό του απλοϊκό objective, με την όλη διαδικασία να καταλήγει σε μία νέα φιλία.
Το σύνολο της ιστορίας μεταφέρεται μέσα από λιγοστά αλλά καλογραμμένα κείμενα, ενώ επίσης διάσπαρτα collectibles, με τη μορφή φωτογραφιών, προσφέρουν μία έξυπνα περιληπτική ιστοριούλα για τον τρόπο με τον οποίο το κάθε ζωάκι έχασε τη ζωή του. Δίχως να βαραίνει ποτέ η ατμόσφαιρα, αυτές οι μικρές ιστορίες έχουν μία γλυκόπικρη αλληλουχία γεγονότων, που αυξάνει υπερθετικά τη συμπάθειά μας στο πρόσωπο αυτών των όντων. Σε γενικές γραμμές, το σενάριο συνοδεύει όμορφα το σύνολο της περιπέτειας, προσθέτοντας τους δικούς του πόντους στη μεταφυσική υπόσταση αυτού του κόσμου.
Επανερχόμενοι στο σχετικά πιο ιδιαίτερο χαρακτηριστικό του τίτλου, την ισομετρική προοπτική, το Crypt Custodian αξιοποιεί σε μεγάλο βαθμό το συνδυασμό άλματος και dash για τη μετακίνησή μας. Το σύνολο των επιμέρους περιοχών απαρτίζονται από αιωρούμενα αποκομμένα νησάκια, κάτι που σημαίνει ότι το platforming είναι πανταχού παρόν.
Η διαρρύθμιση των περιοχών γίνεται αριστοτεχνικά ώστε η μετακίνηση να παραμένει από την αρχή έως το τέλος μία ευχάριστη υπόθεση, κάτι στο οποίο συνάδει ο δουλεμένος χειρισμός, που επιτρέπει την ακρίβεια στις κινήσεις αλλά και ταχύτητα. Επιπλέον, έχει δοθεί προσοχή στον τομέα της εξερεύνησης, ώστε τα κάθε λογής collectibles να δηλώνουν διαρκώς το παρόν, ωθώντας στην παρατηρητικότητα και τη διαρκή εγρήγορση για τυχόν μυστικά περάσματα και απομακρυσμένες πλατφόρμες.
Εκτός από την ίδια ευχάριστη διαδικασία της εξερεύνησης, τα ευρήματα είναι συχνά ουσιαστικά. Ability points που μας επιτρέπουν να εξοπλιστούμε με περισσότερα passive ή active abilities, νέες επιθετικές ή αμυντικές ικανότητες και άλλα collectibles έρχονται ως μία καλή ανταμοιβή για την εξερεύνηση.
Ως είθισται στα metroidvania, υπάρχουν διάφορα μέρη που είναι προσβάσιμα αφότου αποκτήσουμε κάποια καινούρια ικανότητα. Το Crypt Custodian δεν εφευρίσκει τον τροχό σε αυτό το σημείο, αν και έχει κάποιες ενδιαφέρουσες προσθήκες που αξιοποιούν την ισομετρική προοπτική, αλλά και πατάνε πάνω στη θεματική του άλλου κόσμου. Η πιο χρήσιμη από όλες τις νέες ικανότητες είναι η δυνατότητα για dash στον αέρα, κάτι που ανοίγει τα φτερά στην εξερεύνηση. Επίσης, το πέταγμα του όπλου μας σε απόσταση αξιοποιείται σε μεγάλο βαθμό όταν μας επιτρέψει να τηλεμεταφερθούμε πάνω του.
Εντούτοις, ένα αρνητικό στοιχείο αρκετών νέων abilities είναι ότι, εκτός των σημείων όπου μας δίνουν πρόσβαση σε κρυφά σημεία ή νέες περιοχές, δεν έχουν άλλη χρησιμότητα. Για παράδειγμα, η δυνατότητα να δημιουργούμε μία νέα ψυχή, δηλαδή έναν νέο Pluto που μπορεί να προχωρήσει σε συγκεκριμένες πλατφόρμες, αξιοποιείται σε εντελώς περιορισμένα σημεία.
Το αυτό ισχύει και για τη δυνατότητα να πετάμε το όπλο μας, μία ικανότητα που, δίχως λόγο, απαιτεί να κρατήσουμε πατημένο το κουμπί για ένα δευτερόλεπτο προκειμένου να τη χρησιμοποιήσουμε, κάτι που αναιρεί εντελώς την πιθανότητα χρήσης της στις μάχες. Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και με άλλες ικανότητες, οι οποίες καταλήγουν να είναι περιοριστικές στη χρήση τους, αδυνατώντας με αυτόν τον τρόπο να προσφέρουν ουσιαστικό βάθος στις περιηγήσεις μας. Η εξερεύνηση συνεχίζει να είναι πραγματικά διασκεδαστική, αλλά παράλληλα υπάρχουν λίγες περιπτώσεις εξέλιξης στο ρεπερτόριο του Pluto, που θα του έδιναν ένα καλοδεχούμενο βάθος.
Το παραπάνω αντισταθμίζεται από το ωραίο level design και τις διαφορετικές θεματικές όπου θα βρεθούμε, φέρνοντάς μας απέναντι από νέες παγίδες και καινούριες platform προκλήσεις, κάτι που διατηρεί φρέσκια την εμπειρία έως το τέλος. Ο βαθμός δυσκολίας δεν ξεφεύγει ποτέ, αλλά δεν παύει να θέλει προσεγμένες κινήσεις και -συχνά- γρήγορα, αλλεπάλληλα άλματα.
Στο κομμάτι της μάχης, εμφανίζονται διαφόρων ειδών εχθροί διαρκώς. Η ποικιλομορφία στις συγκρούσεις προκύπτει από τον ξεχωριστό τρόπο με τον οποίο οι εχθροί πετάνε βλήματα, καθώς άλλοι τα ρίχνουν σε ευθεία γραμμή, άλλοι παντού τριγύρω τους, με διαφορετικές μεθόδους (όπως έπειτα από άλμα ή αφού εξοντωθούν) κ.λπ. Η ποικιλία είναι αρκετά καλή και η προσήλωση του δημιουργού στα βλήματα, ως βασική επιθετική κίνηση των εχθρών, μας οδηγεί σε μία διαρκεί χρήση των dash, των αλμάτων και στην κίνηση στον χώρο γενικότερα.
Στα παραπάνω να προσθέσουμε και τον ικανοποιητικό αριθμό από bosses, όλα εκ των οποίων είναι διαφορετικά και μας φέρνουν μπροστά σε εντελώς διαφορετικές κινησιολογίες, πάντα βασισμένες στην εκτόξευση βλημάτων. Αυτές οι μάχες αποτελούν ιδανικές κορυφώσεις, προσφέροντας απολαυστικές συγκρούσεις.
Ένας ακόμα τομέας όπου το Crypt Custodian πετυχαίνει, είναι ο οπτικός, χάρη στην όμορφη και ζωηρή χρωματική παλέτα και τον σχεδιασμό, που δείχνει έντονα πως είναι δημιουργημένος στο χέρι, σαν να βλέπουμε ένα καλαίσθητο animation. Υπάρχουν αρκετές διαφορετικές περιοχές, σχεδιαστικά, όπως μπουντρούμια, εργοστάσια κ.λπ., με σχετικά συγκρατημένο μέγεθος ώστε να αποφεύγεται το στοιχείο της επανάληψης, προσφέροντας μία πλήρη εμπειρία στις περίπου 12-14 ώρες διάρκειας.
Η διάρκεια σίγουρα δεν είναι και η μεγαλύτερη για το είδος, αλλά είναι αρκούντως ικανοποιητική για αυτό που προσφέρει. Η περιπέτεια του Pluto αποδείχθηκε άκρως ευχάριστη, χάρη στο όμορφο εικαστικό ντύσιμο, το προσεγμένο platforming και το ποιοτικό level design, που καθιστούσε απολαυστική την περιήγηση και την εξερεύνηση. Η ποιοτική δουλειά, αν μη τι άλλο, του επιτρέπει με ευκολία να ξεχωρίσει στο πολυπληθές είδος των metroidvania.
Το Crypt Custodian κυκλοφορεί από τις 27/8/24 για PS5, PS4, PC, Switch, Xbox Series και Xbox One. Το review μας βασίστηκε στην έκδοσή του για PC.