Kameo ή αλλιώς: «Πως η Rare επιστρέφει θριαμβευτικά στις επιτυχίες!»
Ένας πραγματικός next-gen τίτλος
Η παρουσίαση και ανάλυση ενός παιχνιδιού που ανήκει σε μια κονσόλα νέας γενιάς είναι μια ιδιαιτέρως δύσκολη υπόθεση. Αν θεωρήσουμε πως στις παρουσιάσεις των παιχνιδιών για τις πλατφόρμες που υπάρχουν ήδη στην αγορά έχουμε συγκεκριμένα σημεία αναφοράς, επάνω στα οποία κρίνονται όλα τα υπόλοιπα παιχνίδια, τότε η παρουσίαση launch τίτλων είναι ένα δύσκολο έργο. Πως λοιπόν αναλύεις ένα next-gen παιχνίδι; Η δική μας προσέγγιση στην εν λόγω ερώτηση έγινε βάσει των 15 διαθεσίμων τίτλων του Xbox 360. Αφού τα δοκιμάσαμε όλα και αφιερώσαμε σε κάθε ένα από αυτά πολλές ώρες δοκιμών, κρίναμε πως οι παρουσιάσεις τίτλων του Xbox 360 στο GameOver έπρεπε να αρχίσουν από το καλύτερο όλων, δηλαδή από το Kameo: Elements of Power.
Όπως όλες οι γνώμες και οι κριτικές, έτσι και η δική μας στην περίπτωση του Kameo είναι υποκειμενική και είμαστε σίγουροι πως πολλοί gamers θα διαφωνήσουν με την άποψή μας. Παρόλα αυτά, εκτιμούμε πως αν ένα από τα παιχνίδια του Xbox 360 είναι next-gen -από κάθε άποψη- τότε αυτό είναι το Kameo, ένα κρυμμένο διαμάντι που μπορεί να μην διαθέτει βαρύγδουπό όνομα όπως τα Project Gotham Racing 3, Call of Duty 2 και Perfect Dark Zero, αλλά δικαιολογεί απόλυτα την πολύχρονη καθυστέρησή του, τη μετάβασή του από το GameCube στο Xbox και στη συνέχεια στο Xbox 360 και τέλος, τον χαρακτηρισμό «next-gen». Ας δούμε πως καταφέρνει όλα τα παραπάνω.
Ταξίδι στη μαγεία
Η εμπειρία μας με το Kameo ξεκινά πίσω στο καλοκαίρι του 2004, όταν ο υπογράφων το κείμενο, ως καλεσμένος της Microsoft στα γραφεία της Rare, είχε την ευκαιρία να δει και να παίξει αρκετά επίπεδα από την έκδοση του παιχνιδιού για το Xbox. Αν και το παιχνίδι, έδειχνε από τότε εντυπωσιακό, η τελική έκδοση του Xbox 360 ξεπέρασε κατά πολύ τις προσδοκίες μας. Το Kameo: Elements of Power δεν είναι απλά το απόλυτο τεχνολογικό demo του Xbox 360, αλλά ένα παιχνίδι με υπέροχο gameplay, βάθος και τεράστια αντοχή στο χρόνο, στοιχεία που, ως επί το πλείστον, λείπουν από τα σύγχρονα παιχνίδια. Η Rare κατάφερε να ξαναβρεί τον -χαμένο- παλιό, καλό εαυτό της από τις μέρες της Nintendo και δημιούργησε ένα παιχνίδι που, εκτός του ότι είναι απόλυτα ισορροπημένο σε όλους τους τομείς, προσφέρει μια gaming εμπειρία που συνήθως απολαμβάνουμε μόνο από τίτλους της Nintendo.
Η παραμυθένια ιστορία που θα κληθούμε να ζήσουμε ξεκινά στο Μαγεμένο Βασίλειο, μια παραμυθένια χώρα βασισμένη επάνω στην κέλτικη κουλτούρα, η οποία βρίθει από ξωτικά, νεράιδες, trolls και κάθε λογής παράξενα πλάσματα. Ηρωίδα της περιπέτειας είναι η πριγκίπισσα Kameo, το αγαπημένο παιδί της βασιλικής οικογένειας, η οποία έχει επωμισθεί το βάρος της διακυβέρνησης της χώρας. Όμως η ζηλόφθονη και μεγαλύτερη αδελφή της Kameo, Kalus, δεν δέχεται τη διαδοχή της αδερφής της στο θρόνο και αποφασίζει να συνωμοτήσει με τα trolls και τον μαγεμένο γιγάντιο βασιλιά τους, προκειμένου να κερδίσει την εξουσία.
Ελευθερώνοντας τον Thorn από το ξόρκι που του είχαν ρίξει τα ξωτικά, η Kalus κήρυξε την έναρξη ενός τεράστιου πολέμου μεταξύ ξωτικών και trolls, έναν πόλεμο τόσο μεγάλης κλίμακας που επηρεάζει ολόκληρο το βασίλειο. Ταυτόχρονα, αποφάσισε να φυλακίσει την οικογένειά της, ούτως ώστε να εξαλείψει κάθε ίχνος απειλής. Φυσικά δεν είχε υπολογίσει την Kameo, η οποία, με τη βοήθεια ορισμένων πιστών της βασιλικής οικογένειας, ξεκινά μια επική μάχη διάσωσης της οικογένειας και του βασιλείου της. Το σκηνικό που έχει στήσει η Rare είναι πρωτότυπο και αρκετά πιστευτό, ενώ το timing για ιστορίες τέτοιας φιλοσοφίας είναι τέλειο, μιας και το κοινό έχει ήδη γαλουχηθεί με αυτήν την κουλτούρα, κυρίως λόγω της κινηματογραφικής τριλογίας The Lord of the Rings και της αναβίωσης της σειράς The Chronicles of Narnia. Συνεπώς, ένα παραμύθι με δράκους, ιππότες, νεράιδες και ξωτικά δεν φαντάζει πια τόσο μακρινό από αυτά που έχουμε ήδη συνηθίσει.
Αλλά πέρα όλων των παραπάνω, το σενάριο που «ντύνει» το παιχνίδι είναι καλογραμμένο, έχει αρκετές ανατροπές και φέρνει τον παίκτη σε ένα σημείο που πλέον νοιάζεται για την τύχη των χαρακτήρων, του βασιλείου, αλλά και της ίδιας της Kameo. Η ηρωίδα της ιστορίας μας θα χρειαστεί να εξερευνήσει έναν αρκετά μεγάλο κόσμο, ο οποίος χωρίζεται σε τμήματα που ταυτίζονται με τους Elemental Warriors. Εκτός από τη βασική γραμμή της ιστορίας που πρέπει να ακολουθηθεί και η οποία εστιάζει στη σωτηρία της οικογένειας και του βασιλείου της Kameo, υπάρχουν αρκετά μικρά side-quests, τα οποία ανατίθενται στην Kameo από απλούς πολίτες του βασιλείου που βρίσκει στο δρόμο της. Αυτά τα side-quests δεν έχουν ιδιαίτερη σημασία και -αν εκπληρωθούν- συνήθως επιβραβεύουν τον παίκτη με καλούδια όπως χρήματα, ελιξίρια ζωής και φρούτα αναβάθμισης των Elemental Warriors. Όμως πρέπει να τονίσουμε πως η γενικότερη εξερεύνηση του χάρτη (ειδικά στην περιοχή Badlands) μπορεί να αποβεί εξαιρετικά σημαντική, μιας και υπάρχουν μυστικά σημεία που είναι κρίσιμα για τη θετική εξέλιξη της ιστορίας.
{PAGE_BREAK}
Elements of War
Το παιχνίδι της Rare είναι ένα κράμα τύπων gameplay από κατηγορίες RPG, platform και action adventure, όλοι υλοποιημένοι με τον καλύτερο δυνατό τρόπο που θα μπορούσαμε να φανταστούμε. Σε αυτήν την επικών προδιαγραφών αποστολή που θα κληθεί να φέρει εις πέρας, η Kameo θα έχει μια πολύ σημαντική βοήθεια, αυτή των Elemental Warriors. Αυτοί οι δέκα πολεμιστές των στοιχείων της φύσης, είναι πλάσματα που -όταν ελευθερωθούν από τα Shadow Trolls που τα έχουν φυλακίσει- ενώνονται με την Kameo δίνοντάς της τη δυνατότητα να μεταμορφώνεται και να χρησιμοποιεί μια σειρά από ειδικές δυνάμεις που είναι άκρως απαραίτητες για την ολοκλήρωση των αποστολών.
Το εντυπωσιακό σε αυτό το παιχνίδι, είναι ο τρόπος που η Rare κατόρθωσε να το σχεδιάσει με τέτοιο τρόπο, ώστε να υπάρχει απόλυτη ισορροπία στη χρήση των πολεμιστών. Εδώ δεν έχουμε να κάνουμε με ένα RPG, όπου κάνουμε συνεχή χρήση ενός fusion ή ενός summon, λόγω του ότι είναι παντοδύναμο ή επειδή μας αρέσει η είσοδός του στο παιχνίδι. Μόνο συνδυάζοντας τις ιδιότητες όλων ανεξαιρέτως των Elemental Warriors θα κατορθώσει η Kameo να αντεπεξέλθει στις δυσκολίες που θα βρει στο δρόμο της.
Το σύστημα μάχης στο Kameo είναι ένα από τα πιο ιδιόμορφα που έχουμε συναντήσει τα τελευταία χρόνια για έναν απλούστατο λόγο: Τη χρήση των πολλαπλών χαρακτήρων. Όπως προαναφέραμε, η Kameo μπορεί να μεταμορφωθεί σε δέκα διαφορετικούς Elemental Warriors, με τον κάθε ένα από αυτούς να διαθέτει ξεχωριστές δυνάμεις και ιδιότητες. To κλειδί στο σύστημα μάχης, αλλά και στην εξερεύνηση των επιπέδων, είναι η σωστή χρήση του κάθε ενός εξ αυτών στην κατάλληλη στιγμή, αλλά και η επιτυχημένη εναλλαγή από τον έναν στον άλλο, όταν αυτό απαιτείται. Για παράδειγμα, αν η Kameo είναι μεταμορφωμένη στον Major Ruin -ένα τεράστιο αρμαντίλο το οποίο μεταλλάσσεται σε σφαίρα- και πρέπει να μεταβεί σε ένα σημείο όπου φαινομενικά ο Ruin δεν μπορεί να πιαστεί, πρέπει αρχικά να κάνει ένα άλμα χρησιμοποιώντας τον Ruin και στην κορυφή του άλματος να μεταμορφωθεί σε έναν από τους άλλους πολεμιστές που θα έχει την ικανότητα να κρεμαστεί.
Οι συνδυασμοί τέτοιου τύπου είναι ατελείωτοι και συγχρόνως άκρως απαραίτητοι, αν επιθυμούμε να επιλύσουμε τους platform γρίφους των επιπέδων, γρίφοι που είναι σχεδιασμένοι με τόσο ιδιοφυή τρόπο, που καταφέρνουν από τη μία να μην είναι πολύ εύκολοι και συνάμα να μη φτάνουν στη σημείο να απαιτούν οδηγό στρατηγικής για να επιλυθούν. Ενώ λοιπόν τα platform στοιχεία του Kameo είναι το δυνατό του σημείο, αυτά της μάχης με τα trolls και τα υπόλοιπα πλάσματα που απειλούν την ηρωίδα δείχνουν να χωλαίνουν.
Αυτό προκύπτει από ορισμένα προβλήματα με την κάμερα, η οποία πολλές φορές γίνεται δύστροπη και προκαλεί σημαντικές δυσκολίες στην πλοήγηση, αλλά και το mapping των χτυπημάτων και των ειδικών κινήσεων που έχει αποδοθεί στο χειριστήριο του Xbox 360. Το να αποδίδεις τις γροθιές του Pummel Weed στις αναλογικές σκανδάλες δεν είναι ό,τι καλύτερο, ενώ το πέρασμα σε μια ψευδό-FPS άποψη για την εκτέλεση των ειδικών κινήσεων του Chilla, αυξάνει ακόμη περισσότερο τα προαναφερθέντα προβλήματα της κάμερας. Δυστροπία με την κάμερα εντοπίσαμε και στα co-op επίπεδα όπου δύο παίκτες μπορούν να συνεργαστούν και να ενώσουν τις δυνάμεις τους εναντίον των εχθρών. Αν και η διασκέδαση σε αυτά τα επίπεδα χτυπά “κόκκινο”, δεν μπορείς να παραβλέψεις τα προβλήματα της απεικόνισης. Ευχής έργο είναι πως στα παραπάνω εντοπίζεται το σύνολο των προβλημάτων του Kameo, μιας και από εκεί και έπειτα, το δημιούργημα της Rare χαρακτηρίζεται από απόλυτη αρτιότητα.
Τεχνολογικό θαύμα;
Αν και τα πρώτα δείγματα έρχονται από το εισαγωγικό επίπεδο και την εμφάνιση εκατοντάδων δράκων που πετούν πάνω από το κάστρο του Thorn, το πραγματικό μεγαλείο των γραφικών του Kameo γίνεται εμφανές λίγο αργότερα. Μια πρώτη γεύση από τον τρόπο που το Xbox 360 σχεδιάζει πλήρως παρεμβατικά στοιχεία περιβάλλοντος (βλάστηση, έπιπλα κ.λπ.) και υπέροχα χρώματα, έρχεται όταν αρχίζουμε την περιήγησή μας στο Enchanted Kingdom. Όμως με την άφιξή μας στην περιοχή Badlands μείναμε άφωνοι… Μια μάχη μεταξύ χιλιάδων (κυριολεκτικά χιλιάδων) ξωτικών και trolls διεξάγεται στην κοιλάδα των Badlands, μια μάχη που φέρνει αμέσως στο μυαλό τη μάχη προ των πυλών της Minas Tirith στην ταινία The Return of the King.
Ξέρουμε πως η Weta είχε χρησιμοποιήσει το λογισμικό Massive για να δημιουργήσει αυτές τις σκηνές, αλλά δεν μπορούμε να φανταστούμε τον τρόπο με τον οποίο τα κατάφερε η Rare. Είναι αυτονόητο πως, οτιδήποτε διεξάγεται στην οθόνη είναι πραγματικού χρόνου και όχι κινηματογραφικό, αλλά για να μας το αποδείξει, η Rare μας δίνει σε αυτό το σημείο τη δυνατότητα να καβαλήσουμε ένα τεράστιο άλογο και να ξεχυθούμε στη μάχη ποδοπατώντας δεκάδες trolls, καθώς την ίδια στιγμή χιλιάδες πολυγωνικοί χαρακτήρες μάχονται μεταξύ τους.
Αυτή η μάχη μπορεί να συνεχιστεί για ώρες, αλλά αν θέλουμε μπορούμε να φύγουμε από την κοιλάδα, να συνεχίσουμε την εξερεύνησή μας σε έναν από τους διαθέσιμους κόσμους και να επιστρέψουμε αργότερα για να συνεχίσουμε. Παρόλο που θα περίμενε κανείς πως το αποκορύφωμα στην απεικόνιση των γραφικών θα ερχόταν σε αυτό το σημείο, στη συνέχεια κάνουν την εμφάνισή τους ορισμένα από τα εντυπωσιακότερα και πιο καλοσχεδιασμένα αφεντικά στην ιστορία του gaming. Αν και η βασική φιλοσοφία πίσω από τις μάχες με αυτά τα αφεντικά είναι απολύτως παρωχημένη (εκμάθηση του pattern που χρησιμοποιούν, αποφυγή των χτυπημάτων τους και στη συνέχεια επίθεση), όσες φoρές και αν τα αντιμετωπίσεις σε κυριεύει δέος.
Όλα τα παραπάνω δε σημαίνουν πως έχει δοθεί έμφαση σε στοιχεία εντυπωσιασμού, έναντι της λεπτομέρειας. Η Rare έδωσε ιδιαίτερη προσοχή ακόμη και σε στοιχεία που άλλοι developers απλά θα αγνοούσαν. Μετά από 8 ώρες παιχνιδιού, δεν εντοπίσαμε ούτε ένα κακό texture, ούτε ένα σημείο όπου ο φωτισμός δεν έπεφτε ρεαλιστικά επάνω στα πολυγωνικά μοντέλα, ασχέτως με την ώρα της ημέρας, παρά μόνο ελάχιστα λάθη στο collision detection.
Εκτός αυτών, οι αντανακλάσεις στις επιφάνειες και η απεικόνιση του νερού είναι με διαφορά ό,τι καλύτερο έχουμε δει μέχρι σήμερα. Η αριστουργηματική απεικόνιση συμπληρώνεται από ένα soundtrack κινηματογραφικών προδιαγραφών. Ο συνθέτης Steve Burke -αν και «έκλεψε στοιχεία από τα soundtracks της τριλογίας Lord of the Rings- προσέφερε ένα από τα ομορφότερα μουσικά θέματα των τελευταίων χρόνων, τα οποία είναι πάντα σωστά συνδεδεμένα με την εξέλιξη και το επίπεδο στο οποίο βρισκόμαστε. Αν τα ηχητικά εφέ ήταν εφάμιλλης ποιότητας (τα συνεχή μουγκρητά των trolls γρήγορα καταντούν κουραστικά), τότε το «άριστα» στον ήχο θα ήταν δεδομένο.
Τελικά συμπεράσματα
To Kameo: Elements of Power μας συνεπήρε και πιστεύουμε πως κέρδισε επάξια την πρώτη θέση στις προτιμήσεις μας σε ό,τι έχει να κάνει με τους 15 πρώτους τίτλους του Xbox 360. Είναι ευχάριστο να βλέπουμε την αγαπημένη μας Rare να βρίσκει ξανά το «χρυσό άγγιγμά της» μετά από μια γενιά απλώς ικανοποιητικών (Grabbed by the Ghoulies) και κακών (Conker: Live and Reloaded) τίτλων. Εμείς σας προτείνουμε να το τοποθετήσετε στην κορυφή της λίστας των παιχνιδιών που θα φτιάξετε για το Xbox 360 και θα ευχηθούμε στη Rare να συνεχίζει να μας εκπλήσσει ευχάριστα.
Widescreen Ναι
Progressive Scan 720p
PAL 60 Hz Ναι
Ήχος Dolby Surround/ Dolby Digital 5.1