Η καλύτερη F1 πρόταση βρίσκεται εδώ.
Το F1 2019 είναι μία από εκείνες τις περιπτώσεις που πραγματικά αισθάνεσαι τυχερός που πέρασε από τα χέρια σου για δοκιμή. Εδώ και 10 χρόνια η Codemasters βελτιώνει την αγαπημένη της σειρά, αλλά είναι απορίας άξιο το γεγονός πως ενώ κάθε χρονιά το τελικό προϊόν δείχνει αρκετά εντυπωσιακό, έρχεται το επόμενο ετήσιο “update” για να αναιρέσει σχεδόν τα πάντα. Το F1 2018, όταν κυκλοφόρησε τον προηγούμενο Σεπτέμβριο, ήταν κατά τη γνώμη μας η καλύτερη στιγμή της σειράς και μάλιστα με διαφορά, αν και με τους ρυθμούς, το μεράκι, την τεχνογνωσία αλλά και τη μεθοδικότητα με την οποία εργάζεται η ομάδα ανάπτυξης, μάλλον ο καθένας έχει συμπεράνει ποιο είναι το… next big thing.
Πραγματικά είναι άσκοπο να αναλωθεί κανείς σε υπερβολές γιατί πολύ απλά το F1 2019 δεν τις χρειάζεται. Φέτος, όσο ποτέ άλλοτε, είναι εμφανές πως η σειρά έχει ωριμάσει, γνωρίζει πραγματικά προς ποια κατεύθυνση πρέπει να κινηθεί, και με ένα ακριβέστατο μοντέλο χειρισμού, εντυπωσιακά γραφικά αλλά και πλούσιο περιεχόμενο, δεν αφήνει κανένα περιθώριο αμφισβήτησης. Η απουσία ανταγωνισμού ευτυχώς για την ώρα δεν λειτουργεί αρνητικά και πραγματικά αδυνατούμε να κατανοήσουμε τι θα γινόταν στην αντίθετη περίπτωση. Η Codemasters είναι αυτή που θέτει τα όρια και αφού συνεχώς τα ξεπερνάει, η racing κοινότητα δεν θα μπορούσε να είναι περισσότερο χαρούμενη.
Το F1 2019 ξεκινάει με ένα εισαγωγικό video και κατόπιν καλωσορίζει τους παίκτες στο κεντρικό του μενού. Φέτος η εικόνα είναι περισσότερο συμμαζεμένη, με ένα λιτό -αν και διόλου εφάμιλλο με το αντίστοιχο τηλεοπτικό ύφος- interface, με τις εντυπώσεις μας είναι μάλλον θετικές. Τα διαθέσιμα modes, λοιπόν, θα καλύψουν σχεδόν όλα τα γούστα και ανάλογα τον χρόνο που είναι διατεθειμένος να δαπανήσει κάποιος, ο τίτλος θα του αποκαλύπτει ολοένα και περισσότερες από τις αρετές του. Το F1 2019 παλεύει να μην είναι ένα ακόμα απρόσωπο racer αλλά με τον τρόπο του ωθεί τον παίκτη να δημιουργήσει τη δική ψηφιακή εκδοχή και να χαθεί στο ιδιαίτερα μακροσκελές career mode, το μεγαλύτερο σε διάρκεια για τα δεδομένα της σειράς.
Αναμενόμενα η πορεία προς την κορυφή δεν θα είναι εύκολη, αν και επιτέλους η Codemasters ακολούθησε τη λογική και αποφάσισε να συμπεριλάβει και μικρότερες κατηγορίες αγώνων μονοθεσίων, και συγκεκριμένα την ιδιαίτερα δημοφιλή Formula 2. Εδώ ο ανταγωνισμός είναι σε δυσθεώρητα ύψη, μιας και πρακτικά αποτελεί το σκαλοπάτι πριν την F1. Οι παίκτες θα βρεθούν σε αγώνες όπου τα μονοθέσια θα έχουν παραπλήσια δυναμικότητα, με σαφέστατα χαμηλότερες ιπποδυνάμεις και κάθετη δύναμη από την F1, και γενικότερα η τεχνολογία δεν θα καλύπτει τόσο πολύ τις ικανότητες των οδηγών.
Έχουν περάσει αρκετά χρόνια από την τελευταία φορά που έγινε κάποια δοκιμή με μονοθέσια της F2 και δίχως καμία δόση υπερβολής η γενικότερη αίσθηση είναι η αποκάλυψη του φετινού τίτλου. Η συμπεριφορά των οχημάτων είναι απίστευτα διασκεδαστική αλλά και απαιτητική, όπου το χαμηλό βάρος τους, σε συνδυασμό με τις σκληρές αναρτήσεις, προκαλούν συχνά απώλεια στην πρόσφυση σε μία στροφή και αμέτρητες διορθώσεις στο τιμόνι. Σαν να πρόκειται για έναν αγώνα kart αλλά με υψηλότερες ταχύτητες και σαφέστατα υψηλότερη κάθετη δύναμη.
Αφού ολοκληρωθεί ο πρώτος αγώνας, ουσιαστικά ξεκινάει και το ταξίδι στο career mode του F1 2019. Ο παίκτης θα βομβαρδιστεί με πληροφορίες αλλά και δεδομένα, ενώ σχεδόν άμεσα θα πληροφορηθεί πως μάλλον δεν είναι και τόσο ευπρόσδεκτος ή έστω καλοδεχούμενος από τον ομόσταυλό του. Πλέον, τα διάφορα cut scenes όπου συμμετέχουν οι οδηγοί είναι σαφέστατα περισσότερα, δίνοντας έτσι ζωή και έξω από τις πίστες και συγκεκριμένα στα paddocks. Η χαρωπή δημοσιογράφος επιστρέφει το ίδιο αδιάκριτη, ενώ και φέτος τα ελαφρά στοιχεία από “RPG” – παίκτης καλείται να απαντήσει σε αρκετές ερωτήσεις είναι η αλήθεια- θα κρίνουν κατά πόσο θα είναι δημοφιλής μέσα στην ομάδα του ή όχι.
Γενικότερα, όπως συνηθίζεται, σκοπός είναι η συγκομιδή βαθμών, μιας και τουλάχιστον στην αρχή ούτε λόγος για βάθρο ή νίκη. Ο μηχανικός αγώνα θα παρέχει συνεχώς χρήσιμες πληροφορίες, ενώ κατά τη διάρκεια ενός αγωνιστικού τριημέρου, όσο περισσότερα χιλιόμετρα διανύσει το μονοθέσιο -και σε συνδυασμό με καλούς χρόνους- τόσο πιο εύκολα θα έρθουν οι πρώτες βελτιώσεις –με την γνωστή πλέον εξαργύρωση των experience points. Και αν όλα πάνε καλά και εδραιωθεί σαν ο πρώτος οδηγός της ομάδας, θα είναι σε θέση να ζητήσει ακόμα και μεταγραφή του ομόσταυλού του, με την εξέλιξη να αποκτά ακόμα περισσότερο ενδιαφέρον.
Βέβαια η ουσία του F1 2019 είναι το πώς συμπεριφέρονται τα μονοθέσια στην πίστα, και το ευχάριστο είναι πως σταδιακά οι μηχανικές βελτιώσεις μεταμορφώνουν το όχημα από απλά συμπαθητικό σε κορυφαίο. Αυτή η αλλαγή -για ευνόητους λόγους- είναι περισσότερο εμφανής στην κατηγορία F2, με την ομάδα ανάπτυξης να εμφανίζεται περισσότερο απελευθερωμένη να πειραματιστεί -και μάλλον η FIA της το επέτρεψε. Αλλά όλα αυτά δεν είναι τίποτα περισσότερο από μια απλή προθέρμανση πριν τελικά ο παίκτης στεφθεί πρωταθλητής στην μικρή κατηγορία και του γίνει η πρόταση για ένα ετήσιο συμβόλαιο στην F1. Και εδώ ο τίτλος γυρίζει σελίδα. Μπορεί να ακουστεί υπερβολικό, αλλά το F1 2019 είναι κατά την γνώμη μας η πλέον εθιστική δημιουργία της Codemasters, τουλάχιστον στη σύγχρονη, υβριδική μορφή του θεσμού. Μπορεί στην πραγματικότητα η διοργανώτρια αρχή να δέχεται απολύτως δικαιολογημένα χτυπήματα από παντού για την έλλειψη ανταγωνισμού και ενδιαφέροντος, αλλά ευτυχώς στο videogame συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο.
Είναι πραγματικά ανεπανάληπτος ο τρόπος που αυτά τα πλημμυρισμένα με τεχνολογία οχήματα επιταχύνουν, στρίβουν και φρενάρουν. Δυστυχώς ελάχιστοι στον κόσμο μπορούν να κρίνουν το ποσοστό εξομοίωσης μίας F1 πρότασης, οπότε κρίνοντας καθαρά εμπειρικά σε ψηφιακό περιβάλλον, μάλλον η Codemasters βρίσκεται πάρα πολύ κοντά στο να επιτύχει την εμπειρία οδήγησης στο απόλυτο όριο. Για τους γνώστες των τεσσάρων τροχών, το F1 2019 είναι ένας παράδεισος τηλεμετρίας, όπου τα δεδομένα συλλέγονται σε πραγματικό χρόνο. Οι καρτέλες με τις διαθέσιμες ρυθμίσεις των μονοθεσίων μαρτυρούν πως στην Codemasters πρέπει να υπάρχουν πάρα πολλοί ειδικοί επί του θέματος, με τους πειραματισμούς στην πίστα να είναι αυτοί που θα κάνουν τη διαφορά.
Καταρχάς -και για καθαρά “εμπορικούς” λόγους- οι μεγάλες ομάδες φαίνεται να έχουν την ίδια δυναμικότητα, οπότε όσοι περιμένουν την Ferrari να πασχίζει να φτάσει την Mercedes, μάλλον θα απογοητευτούν. Όλα τα μονοθέσια έχουν τις ίδιες default ρυθμίσεις και αν κάποιος έχει σαν στόχο τη μέση της κατάταξης, θα πρέπει να δαπανήσει αμέτρητες ώρες σε δοκιμές αλλά και σε ρυθμίσεις. Τα σύγχρονα μονοθέσια της F1 ρυθμίζονται ανά πάσα στιγμή ακόμα και όταν βρίσκονται και σε πλήρη επιτάχυνση, είτε από το pit box είτε από τον ίδιο τον οδηγό, οπότε, όπως ακριβώς συνέβαινε και πέρυσι, δεν είναι λίγες οι φορές που ο παίκτης θα αισθάνεται πως δεν του φτάνουν τα δύο χέρια που έχει. Με το πάτημα του ανάλογου πλήκτρου στο gamepad -η δοκιμή έγινε στο Xbox One X και δυστυχώς χωρίς τη δυνατότητα χρήσης τιμονιέρας- το μενού ρυθμίσεων εμφανίζεται κάτω δεξιά και από εκεί θα πρέπει να αλλάξουν αρκετές παράμετροι, όπως το ποσοστό πέδησης εμπρός πίσω ή ακόμα και να γίνουν ρυθμίσεις που αφορούν το ηλεκτρονικά ελεγχόμενο διαφορικό.
Εύκολα συνειδητοποιεί κανείς πως στην απόλυτη simulation μορφή του το F1 2019 δεν είναι για όλους. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός πως σε αρκετά σημεία του κειμένου όροι όπως “νίκη”, “βάθρο” και “βαθμοί” αντιμετωπίστηκαν με μετριοπάθεια, γιατί ο φετινός τίτλος είναι δύσκολος. Πολύ δύσκολος. Και αυτό προκύπτει αν απενεργοποιήσει κανείς όλες τις διαθέσιμες βοήθειες στην οδήγηση και κοιτάξει κατάματα αυτό που έχει οραματιστεί η Codemasters. Σαφέστατα υπάρχει και η μέση οδός για τους λιγότερο υπομονετικούς ή ικανούς αλλά έτσι καταστρέφεται ένα απόλυτα ισορροπημένο σύνολο. Η πραγματική απόλαυση που προσφέρει το F1 2019 είναι η αίσθηση της οδήγησης ενός μονοθεσίου σε υψηλές ταχύτητες, μέσα στα στενά όρια μία αγωνιστικής γραμμής. Ειδικά ο τρόπος με τον οποίο μεταφέρονται όλοι οι κραδασμοί λόγω της απώλειας πρόσφυσης ή το χάσιμο του τιμονιού εξαιτίας της υποστροφής, είναι κομμάτια ενός puzzle που συνθέτουν μία μοναδική εμπειρία.
Το ίδιο συμβαίνει και κατά το φρενάρισμα, που πάντοτε θα πρέπει να γίνεται λαμβάνοντας υπόψιν την κατάσταση των ελαστικών αλλά και του φορτίου καυσίμων. Αυτό που έκανε πέρυσι η Codemasters το καταφέρνει και φέτος, και έτσι η συμπεριφορά ενός μονοθεσίου αλλάζει κατά τη διάρκεια ενός αγώνα, τόσο σε συνάρτηση με την επιλογή ελαστικών και την κατάσταση στην οποία βρίσκονται όσο και με το ολοένα και λιγότερο φορτίο στο ρεζερβουάρ. Η άτσαλη οδήγηση και τα βίαια φρεναρίσματα θα θέσουν ένα σετ ελαστικών πολύ γρήγορα εκτός μάχης, ενώ αξίζει να σημειωθεί πως και φέτος, όσο περνάει η ώρα και η αγωνιστική γραμμή στρώνεται με λάστιχο, τα επίπεδα πρόσφυσης συνεχώς θα βελτιώνονται.
Διαβάζοντας κανείς τα παραπάνω, είναι εμφανές πως για ακόμα μια φορά η διαχωριστική γραμμή ανάμεσα σε ένα videogame και την πραγματικότητα είναι οριακά ορατή. Ωστόσο, για ακόμα μία χρονιά, η ΑΙ είναι αυτή που θα υπενθυμίσει στους παίκτες πως τα όσα βιώνουν είναι ψηφιακά. Πραγματικά δεν χρειάζεται να ειπωθεί κάτι επιπλέον, μιας και τα πάντα έχουν μεταφερθεί από τον περυσινό τίτλο, οπότε οι υποψήφιοι πρωταθλητές ας οπλιστούν με υπομονή και ας είναι προετοιμασμένοι για συμπεριφορές οδηγών που όχι μόνο δεν έχουν καμία σχέση με τους αντίστοιχους πραγματικούς αλλά θέτουν υπό αμφισβήτηση ακόμα και βασικούς κανόνες της φυσικής.
Από την άλλη, είναι προφανές πως η Codemasters έχει ρίξει όλο το βάρος της στο online κομμάτι του F1 2019 και γνώμη μας είναι πως ορθώς έπραξε. Ήδη τα προκριματικά για την F1 e-sports έχουν ξεκινήσει και αυτή είναι μία ενότητα που ξεχωρίζει ήδη από το 2017. Σκοπός είναι οι οδηγοί να καταχωρήσουν όσο το δυνατόν ταχύτερους χρόνους, και οι 22 ταχύτεροι να συμμετέχουν στο παγκόσμιο πρωτάθλημα, πάντα με τις ευλογίες της FIA και με την Ferrari να συμμετέχει από φέτος και η ίδια κανονικά στο πρόγραμμα. Οι παίκτες μπορούν να αποθηκεύσουν τους χρόνους των κορυφαίων οδηγών ανά τον κόσμο και μέσω ghost cars να δουν πόσο ψηλά μπορούν να φτάσουν, αν και για την ώρα χρειάζονται κάποιες ρυθμίσεις για λόγους ισορροπίας. Για παράδειγμα, χωρίς ιδιαίτερο κόπο καταφέραμε να είμαστε ταχύτεροι από τον φετινό χρόνο του Sebastian Vettel στο Paul Ricard, αλλά στην online κατάταξη μετά βίας εισχωρήσαμε στους πρώτους 1000…
Αναμενόμενα, πέρα από την ενότητα e-sports, το multiplayer section του F1 2019 λειτουργεί απροβλημάτιστα, αν και καλό θα ήταν οι παίκτες να δημιουργήσουν κλειστά groups με παίκτες υψηλής δημοτικότητας, εκτός και αν επιθυμούν να βρεθούν σε μια πίστα με συγκρουόμενα. Πάντως δεν γίνεται να μείνει ασχολίαστο το γεγονός πως παρόλο που ο τίτλος τυπικά κυκλοφορεί στα καταστήματα από τις 28/6, υπάρχει από νωρίς πολυκοσμία σε δικτυακό περιβάλλον.
Το F1 2019 έρχεται εφοδιασμένο με πάρα πολύ περιεχόμενο, και αναμενόμενα τα μονοθέσια είναι αυτά που κλέβουν την παράσταση. Η Legend Edition στην οποία βασίστηκε η δοκιμή, πέρα από τα 22 οχήματα από το μακρινό αλλά και πρόσφατο παρελθόν, εισάγει δύο από τις πλέον χαρακτηριστικές μορφές του αθλήματος, τους Ayton Senna και Alain Prost. Όπως και πέρυσι δεν είναι τυχαίο αν κάποιοι απορροφηθούν πλήρως με αυτή την ενότητα, όπου ειδικότερα για τους μεγαλύτερους ηλικιακά παίκτες θα ξυπνήσουν ευχάριστες αναμνήσεις, αν και για ένα περίεργο λόγο ο σχεδιασμός του αείμνηστου Βραζιλιάνου δεν είναι διόλου επιτυχημένος.
Από τη θηριώδη MP4-4 του Ayrton Senna μέχρι το τεχνολογικό τέρας της εποχής που ακούει στο όνομα Williams FW 14B, από την “διαστημική” Ferrari 2007 με την οποία ο Kimi Raikkonen κατέκτησε το πρωτάθλημα την αντίστοιχη χρονιά μέχρι τον νεότερο “Darth Vader”, τη McLaren MP4-23 των Hamilton και Alonso, αλλά και από την πρωταθλήτρια Ferrari 2002 στη μνήμη του Gianni Agnelli μέχρι την ισοπεδωτική McLaren MP4-13 στα χέρια του Mika Hakkinen, η λίστα προκαλεί πραγματικά ίλιγγο. Και όλα αυτά με τη συνοδεία κορυφαίου ήχου αλλά και ενός διαφορετικού μοντέλου χειρισμού, σαφέστατα περισσότερο απελευθερωμένου λόγω απουσίας ηλεκτρονικών βοηθημάτων αλλά συνάμα αρκετά πιο δύσκολο. Όπως και πέρυσι, τα παραπάνω μονοθέσια μπορούν να δοκιμαστούν είτε σε trial δοκιμασίες είτε σε custom πρωταθλήματα, αν και είναι λάθος η τυχαία επιλογή οχημάτων στο grid να ανακατεύει οχήματα διαφορετικών δεκαετιών και δυναμικοτήτων.
Το F1 2019 ολοκληρώνεται από έναν τεχνικό τομέα που φέτος πραγματικά “βγάζει μάτια”. Σε επίπεδο σχεδιασμού πρακτικά δεν έχει αλλάξει κάτι, τα μονοθέσια συνεχίζουν να προκαλούν ίλιγγο με το επίπεδο της λεπτομέρειας με την οποία έχουν αποδοθεί. Η διαφορά φέτος εντοπίζεται στους φωτισμούς αλλά και τα διάφορα εφέ, που πραγματικά κάνουν την περυσινή έκδοση να δείχνει ξεπερασμένη. Μια ματιά στο mat Italian red της SF90 είναι απλά αποστομωτική, ενώ και η απόδοση των ελαστικών και η ολοένα και περισσότερη καταπόνησή τους είναι δίχως υπερβολή κάτι το μοναδικό. Τα replays έχουν επιτέλους λόγο ύπαρξης, αποκτώντας εντονότατη τηλεοπτική χροιά, με τα πλάνα να εστιάζουν αποκλειστικά στη δράση, ενώ οι super slow λήψεις είναι, απλά, μεθυστικές.
Και όλα αυτά σε μια πρόταση που δεν δείχνει να δυσκολεύεται ποτέ να παρουσιάσει 22 οχήματα ταυτόχρονα στην οθόνη, ακόμα και σε βροχερό περιβάλλον και χωρίς καμία πτώση στο frame rate. Ακόμα και τα ατυχήματα είναι περισσότερο εντυπωσιακά, με τις φθορές να δείχνουν αρκετά ρεαλιστικές, ενώ πλέον σε ένα σοβαρό τρακάρισμα περισσότερα κομμάτια θα βρεθούν στην πίστα, διακόπτοντας τον αγώνα. Η είσοδος του αλυτάρχη συνεχίζει να είναι ένας βραχνάς, μιας και συχνά πυκνά το όχημα του θα δυσκολεύεται να κινηθεί σωστά ενώ για ακόμα μια φορά η παρουσία του δείχνει να μπερδεύει την ΑΙ.
Ανάλογης μεταχείρισης έχει τύχει και ο ηχητικός τομέας, όπου φέτος το turbo ακούγεται ακόμα πιο καθαρά -και πώς θα γινόταν να συμβαίνει το αντίθετο, αφού πλέον λειτουργεί με υψηλότερα bar. Οι ήχοι των ελαστικών αλλά και των συγκρούσεων είναι συνεχώς εντός κλίματος, ενώ ευτυχώς ο μηχανικός αγώνα παραμένει και φέτος διακριτικός και πάντα με εύστοχες παρατηρήσεις. Δυστυχώς, μία αναμετάδοση αγώνα παραμένει ένας διακαής πόθος των φίλος της σειράς, αν και ευτυχώς η απουσία αυτή καλύπτεται και με το παραπάνω από τους ήχους των υβριδικών κινητήρων. Κλείνοντας την παρουσίαση του F1 2019 η αλήθεια είναι πως η νέα πρόταση της Codemasters αποτελεί μια ευχάριστη έκπληξη. Λαμβάνοντας υπόψιν το ιστορικό της δημιουργού, λίγο-πολύ γνωρίζαμε τι θα συναντήσουμε, αλλά σαφέστατα όχι σε αυτό τον βαθμό. Η νέα πρόταση της σειράς είναι η πλέον ώριμη και ολοκληρωμένη, εξαργυρώνοντας όσο το δυνατόν καλύτερα τα 10 χρόνια εμπειρίας της ομάδας ανάπτυξης επάνω στη συγκεκριμένη σειρά.
Το review βασίστηκε στην έκδοση του παιχνιδιού για το Xbox One.