Από τη γέννησή της ακόμα, πίσω στο 2005 και την εποχή του αρχικού Xbox, η σειρά Forza Motorsport, με «γονείς» της τις Microsoft και Turn 10, είχε έναν στόχο: Να καταφέρει να προσφέρει στο κοινό του Xbox την αντίστοιχη εμπειρία που απολάμβανε στις πλατφόρμες PlayStation το αντίστοιχο κοινό της Sony με τη σειρά Gran Turismo. Το έργο σίγουρα δεν ήταν εύκολο, αφού το expertise και το πάθος του Kazunori Yamauchi και της Polyphony Digital για την αυτοκίνηση ήταν άνευ προηγουμένου. Ωστόσο, η Microsoft διάλεξε σωστά, δίνοντας την ανάπτυξη του franchise στην Turn 10, αφού -όπως έδειξε η Ιστορία- το στούντιο κατάφερε να κερδίσει δικαιωματικά τη θέση του ως το αντίπαλον δέος απέναντι στα πονήματα της Sony και της PD.
Μετά από κάποια στραβοπατήματα επί εποχής Xbox One, αλλά και τη ραγδαία ανάπτυξη του «μικρού» (μόνο στο μάτι) αδελφού Forza Horizon, που κέρδισε τις καρδιές των παικτών και πλέον κινείται χωρίς αντίπαλο στην κατηγορία του, η σειρά FM έμεινε για αρκετά χρόνια στην αφάνεια. Αυτή η κατάσταση άλλαξε από τις 10 Οκτωβρίου, με την κυκλοφορία του μη αριθμημένου νέου Forza Motorsport, το οποίο ήρθε για να καλύψει ένα τεράστιο κενό στις κονσόλες Xbox Series. Το καταφέρνει; Ας δούμε.
Ξεκινώντας από τα βασικά, να ξεκαθαρίσουμε γρήγορα ότι το Forza Motorsport (2023), αλλά και η σειρά FM εν γένει, ανήκει στην κατηγορία των εξομοιωτών, περπατώντας όμως πάντα επάνω στη λεπτή γραμμή (και ισορροπώντας αριστοτεχνικά θα λέγαμε) που χωρίζει την υπερβολική εξομοίωση από την εντελώς arcade υπόσταση άλλων παιχνιδιών της αγοράς. Έτσι, προσφέρει ένα ιδανικό αποτέλεσμα, που μπορεί να γύρει είτε προς τη μια είτε προς την άλλη πλευρά ανάλογα με τα γούστα και τις δυνατότητες του κάθε παίκτη.
Αν κάποιος θέλει να παίξει απλά για να απολαύσει μια διαδρομή και τον ανταγωνισμό, αλλά δεν θέλει να μπλέξει με κλίμακες, βαθμονομήσεις, ανάπτυξη ροπής κλπ, μπορεί κάλλιστα να ενεργοποιήσει όλες τις βοήθειες, και να τρέξει σαν πρωταθλητής χωρίς πολλή προσπάθεια. Στον αντίποδα, εκείνος που αναζητά έναν αυξημένο ρεαλισμό, θα τον βρει παίζοντας στα μενού, απενεργοποιώντας τις βοήθειες και μελετώντας σελίδες επί σελίδων με γραφήματα για το πότε έχει την καλύτερη ροπή και σε ποια σχέση το όχημά του.
Σε αυτό το πλαίσιο κινείται το νέο FM, όντας ένα παιχνίδι προσβάσιμο από το πρώτο κιόλας λεπτό, με ένα απολαυστικότατο μοντέλο χειρισμού των αυτοκινήτων, που εκτιμάμε ότι θα γίνει αρεστό στη συντριπτική πλειοψηφία των παικτών. Κάθε όχημα έχει τον χαρακτήρα του, τη δική του διακριτή συμπεριφορά στο οδόστρωμα, ενώ όσο αυτό το όχημα εξελίσσεται και βελτιώνεται, η αλλαγή στην υπόστασή του μεταφράζεται με άψογο τρόπο στην άσφαλτο. Η Turn 10 δεν είναι νεοσσός στην κατηγορία, έχει περγαμηνές εδώ και δύο δεκαετίες, και με το νέο της παιχνίδι αποδεικνύει ότι «το έχει» και πως μπορεί να προσφέρει ένα μοντέλο οδήγησης εφάμιλλο των κορυφαίων που έχουμε δει στην αγορά τα τελευταία χρόνια.
Μιλήσαμε λίγες γραμμές πιο πάνω για «εξέλιξη και βελτίωση των οχημάτων». Εδώ αξίζει να σταθούμε λίγο, διότι εκτιμάμε ότι βρήκαμε το πρώτο «φάουλ» του FM. Σε αντίθεση με άλλα παιχνίδια της κατηγορίας, αλλά και το ίδιο το παρελθόν της σειράς Forza, το νέο παιχνίδι υιοθετεί ένα περίεργο -κατά τη δική μας άποψη- μοντέλο εξέλιξης των οχημάτων.
Οι όποιες βελτιώσεις σηκώνει το κάθε αυτοκίνητο δεν γίνονται με τον παραδοσιακό τρόπο (με αγορές μέσω credits δηλαδή από το σχετικό Shop), αλλά μέσα από ένα μοντέλο «RPG», που προκύπτει από τη συχνότητα χρήσης του. Δηλαδή, όσο περισσότερο το χρησιμοποιούμε, τόσους περισσότερους πόντους εμπειρίας αποκτάμε (που είναι άσχετοι από το Eπίπεδο Οδηγού, το οποίο ανεβαίνει γενικώς, με κάθε μας ενέργεια ασχέτως οχήματος) για αυτό το όχημα, ενώ ταυτόχρονα ξεκλειδώνουν κατηγορίες αναβαθμίσεων για αυτό. Εν συνεχεία, πηγαίνουμε στο σχετικό μενού και είτε αυτόματα είτε κατόπιν δικής μας επιλογής, προχωράμε σε όποιες αναβαθμίσεις θέλουμε και έχουν γίνει διαθέσιμες μέχρι εκείνο το επίπεδο που έχει φτάσει το όχημα.
Ειλικρινά αυτό το σύστημα δεν μας άρεσε καθόλου, αφού το βρίσκουμε να απέχει κάπως από τη φιλοσοφία που διέπει την εν λόγω κατηγορία παιχνιδιών, όπου τα οχήματα είναι ως επί το πλείστον «αναλώσιμα» βάσει της λογικής ότι ρίχνεις κάποια χρήματα επάνω τους για να τα βελτιώσεις και να γίνουν πιο ανταγωνιστικά στο επόμενο πρωτάθλημα, μέχρι να βρεις το επόμενο καλύτερο και…πέντε αυτοκίνητα μετά θα το έχεις ξεχάσει.
Το νούμερο των “Car Points” που είναι διαθέσιμο ανά αυτοκίνητο, καθορίζεται από το επίπεδο του κάθε αυτοκινήτου, του οποίου το όριο φτάνει στο 50. Οι αναβαθμίσεις διατίθενται πάντα με την ίδια σειρά, αλλά χρειάζονται αρκετές ώρες οδήγησης για να ξεκλειδωθεί η δυνατότητα για αλλαγή κινητήρα (engine swaps – level 40), τα κιτ αμαξώματος (body kits – level 45) και εναλλαγές συστήματος μετάδοσης κίνησης (drivetrain swaps – level 50). Εδώ το κάθε όχημα απαιτεί κάποιο χρόνο και επένδυση για να εξελιχθεί, κάτι που δεν αμφιβάλλουμε ότι σε κάποιους παίκτες θα αρέσει, αλλά εμείς προτιμάμε το κλασικό σύστημα που βλέπουμε σε άλλα παιχνίδια της κατηγορίας αλλά και στα παλαιότερα FM.
Και ενώ η Turn 10 προσπάθησε να καινοτομήσει σε σημείο που -κατά την άποψη του γράφοντος- δεν έπρεπε, εκεί που επιβαλλόταν κάτι τέτοιο, δεν το έκανε. Και εδώ φτάνουμε στο career mode, το οποίο διατηρεί μια «παλιακή» λογική με γραμμικά events και εξέλιξη. Δεν υπάρχει κάτι πραγματικό «προβληματικό» σε αυτή τη σχεδιαστική επιλογή, όπως και με την περίπτωση του Car XP είναι βέβαιο με μαθηματική ακρίβεια ότι πολλοί θα το βρουν ικανοποιητικό.
Ωστόσο, βλέποντας την καινοτόμα, πιο ανοιχτή και χαλαρή επιλογή του career mode που χρησιμοποιεί ο ανταγωνισμός (ή ακόμα και η σειρά Forza Horizon), εκτιμούμε ότι η Turn 10 έχασε εδώ μια ευκαιρία να εξελίξει τη συνταγή. Το Career mode ακολουθεί την κλασική συνταγή των τίτλων της σειράς, που αποτελείται από θεματικά events που ταξινομούνται ανά κατηγορία αυτοκινήτου (car class). Η μεγάλη αλλαγή που είδαμε στο career mode είναι η προσθήκη των υποχρεωτικών practice sessions πριν από κάθε αγώνα, κάτι που αυξάνει τον χρόνο που απαιτείται για να προχωρήσουμε στον επόμενο αγώνα.
Βέβαια ο χρόνος μας δεν πάει χαμένος, καθώς εκτός της εκμάθησης της διαδρομής, θα έχουμε την αύξηση του επίπεδου του αυτοκίνητου μας. Έπειτα, πλέον έχουμε τη δυνατότητα επιλογής της θέσης μας στο grid της εκκίνησης πριν από κάθε αγώνα, που μπορεί να φαίνεται σαν μια περίεργη αντικατάσταση για τις κατατακτήριες, αλλά σημαίνει ότι μπορούμε να έχουμε την αγωνιστική εμπειρία που θέλουμε σε κάθε αγώνα. Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι κατά την διάρκεια ενός event πέντε αγώνων, καταφέραμε να ανεβάσουμε το επίπεδο του αυτοκίνητου μας από το level 1 σε level 20. Τέλος, να αναφέρουμε ότι σε όποιο mode του Forza Motorsport (career mode, free play, multiplayer mode) χρησιμοποιούμε το αυτοκίνητο μας, κερδίζουμε xp για το car level.
Αλλά κάπου εδώ τα όποια αρνητικά μπορεί να χρεώσει κάποιος στο νέο FM τελειώνουν. Για το υπέροχο μοντέλο οδήγησης μιλήσαμε ήδη. Το επόμενο κορυφαίο χαρακτηριστικό του τίτλου είναι η τεχνολογία του. Θα λέγαμε με σιγουριά ότι στον τομέα του περιβάλλοντα χώρου κάθε διαδρομής, το Forza Motorsport παίζει χωρίς αντίπαλο. Το ίδιο δεν θα λέγαμε ότι ισχύει και για τα οχήματα, τα οποία σε περιπτώσεις περνούν μπροστά από τον ανταγωνισμό, αλλά σε γενικές γραμμές δεν έχουν την (καλλιτεχνική) αρτιότητα και λεπτομέρεια που βλέπουμε σε άλλα παιχνίδια.
Σε κάθε περίπτωση όμως, μιλάμε για κορυφαία δείγματα, που εκμεταλλεύονται στο έπακρο την ισχύ του Series X, με αποτέλεσμα να βλέπουμε δυναμικές διαδρομές, με εναλλαγές σε ώρα της ημέρας και καιρικές συνθήκες, με πολλά οχήματα στην πίστα, οπτικά εφέ που κόβουν την ανάσα και ακατέβατα 60fps. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχει χώρος για βελτιώσεις, αφού πολλές φορές πέσαμε σε glitches, με οχήματα να αργούν να εμφανιστούν, aliasing και σκιές να χάνονται, αλλά τίποτα από αυτά δεν μπορεί να διορθωθεί με κάποια updates. Θα τολμούσαμε να πούμε ότι ακόμα καλύτερα αποτελέσματα έχει ο ήχος, αφού πραγματικά είναι από τους καλύτερους που έχουμε ακούσει σε παιχνίδι της κατηγορίας.
Το roster των 500 αυτοκινήτων του Forza Motorsport είναι πιο «αδύναμο» σε σχέση με τα αντίστοιχα roster των Forza Motorsport 7 και Forza Horizon 5 -και τα δύο διαθέτουν πάνω από 700 το καθένα- και πιθανότατα υπάρχουν πολλές συζητήσεις για πράγματα που πρέπει να γίνουν. Ωστόσο, για να είμαστε δίκαιοι, το Forza Motorsport επιτυγχάνει αυτόν τον αριθμό των 500 αυτοκινήτων χωρίς να έχουμε το φαινόμενο της εμφάνισης και καταμέτρησης, διπλών, τριπλών και μερικές φορές τετραπλών ίδιων μοντέλων με απλά διαφορετικό χρώμα.
Και περνάμε στις διαδρομές. Καθεμία από τις 20 τοποθεσίες διαδρομών του Forza Motorsport διαθέτει υποστήριξη για δυναμική ώρα της ημέρας και μεταβλητά καιρικά φαινόμενα. Είναι σαφώς λιγότερες σε σχέση με τις 30+ τοποθεσίες που είχαμε στο Forza Motorsport 7, αλλά έχει επιβεβαιωθεί ότι θα έχουμε την εισαγωγή νέων διαδρομών δωρεάν στο μέλλον.
Εν κατακλείδι, το νέο Forza Motorsport δεν είναι τίποτα λιγότερο από αυτό που περιμέναμε. Μια σπουδαία προσπάθεια, υψηλών production values, από μια ομάδα με εμπειρία και αγάπη για την κατηγορία. Κάποιες επιλογές στο γενικό design του δεν μας άφησαν ικανοποιημένους, αφήνοντας ελπίδες (και πολλά περιθώρια) για βελτίωση στο μέλλον, αφού είναι προφανές πως το νέο FM δεν είναι ένα ακόμα παιχνίδι στη σειρά, αλλά μια πλατφόρμα, επάνω στην οποία θα χτίζει συνεχώς η Turn 10. Και ελπίζουμε ότι μέσα από αυτό το “χτίσιμο”, σύντομα θα έρθει η στιγμή που το racer της Microsoft θα αγγίξει την κορυφή.
To Forza Motorsport κυκλοφορεί από τις 10/10/23 για Xbox Series και PC. Το review μας βασίστηκε στην έκδοσή του για το Xbox Series X, με review code που λάβαμε από τη Microsoft.