Η ενασχόληση με την Metal Gear Solid Master Collection vol.1 είναι κάτι το περίεργο. Κάτι το ιδιαίτερο. Η Konami, μετά το έντονο παρασκήνιο και την κόντρα με την Kojima Productions, φαίνεται διατεθειμένη να επαναφέρει τη σειρά στο προσκήνιο, με έναν τρόπο σαφέστατα καλοδεχούμενο. Όπως μαρτυράει και ο τίτλος, έχουμε να κάνουμε με μια αρκετά χορταστική συλλογή, βασισμένη σε μία από τις πλέον σημαντικές σειρές των τελευταίων 25 ετών.
Μπορεί με μια πρώτη ματιά να νομίζει κανείς πως η συλλογή απαρτίζεται από τρεις μόνο τίτλους, αλλά ευτυχώς κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει. Τα Metal Gear, Metal Gear 2: Solid Snake αλλά και το Snake’s Revenge επιχειρούν μια νοσταλγική ματιά στο μακρινό 1986, τότε που τα sprites ήταν μονόδρομος, πριν την έλευση του Metal Gear Solid, του τίτλου που ταρακούνησε για τα καλά τη βιομηχανία των videogames.
Ήταν το μακρινό 1998 όταν ο κόσμος έμαθε για τον ταλαντούχο Hideo Kojima, μία προσωπικότητα που άφησε το δικό της στίγμα μέσω ενός τίτλου που ανέδειξε τις ανεπτυγμένες ικανότητες του PlayStation και αποτέλεσε για πολλούς system seller. Τότε ήταν που έγιναν τα πρώτα δειλά βήματα προς stealth τακτικές, αλλά προς μία διαφορετική προσέγγιση αφήγησης, περισσότερο κινηματογραφική και ρεαλιστική.
Εκείνες οι εποχές ήταν διαφορετικές και η κάθε γενιά hardware έκανε ένα τεράστιο άλμα προς τα εμπρός. Η έλευση του Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty το 2001 άφησε τους πάντες με το στόμα ανοικτό, αποτελώντας παράλληλα και την καλύτερη διαφήμιση των δυνατοτήτων του PlayStation 2.
Βέβαια, ας μην ξεχνάμε πως έμεινε στην ιστορία και για τη μεγαλύτερη ανατροπή σε επίπεδο χαρακτήρων, κάτι που η ομάδα ανάπτυξης είχε κρατήσει καλά κρυμμένο, και το περίεργο είναι πως τόσα χρόνια μετά, οι απόψεις διίστανται αν τελικά αυτή η απόφαση ήταν για καλό ή για κακό. Το ίδιο φυσικά ισχύει και για τον ίδιο τον τίτλο, όπου άλλοι τον θεωρούν επικό και άλλοι ένα ρεσιτάλ φλυαρίας με κουραστικά cut scenes -αλλά αυτό δεν θα το αναλύσουμε στο παρόν κείμενο.
Μετά το Sons of Liberty, η σκυτάλη περνάει στο Metal Gear Solid 3: Snake Eater το 2004, στον κατά πολλούς πιο ώριμο αλλά και κατασταλαγμένο τίτλο της σειράς γενικότερα. Εδώ η εταιρία επιχειρεί μία επιστροφή στο παρελθόν, πολύ πριν τα γεγονότα του Shadow Moses Island, φέρνοντας στο προσκήνιο την πλέον εμβληματική φιγούρα, τον Big Boss. Η διαφορά σε σχέση με το παρελθόν ήταν πως πλέον τα πάντα φάνταζουν περισσότερο γήινα -με εξαίρεση κάποια boss fights- με τον Hideo Kojima και την ομάδα του να παραδίδουν μοναδικά μαθήματα σκηνοθεσίας μέσω ενός τίτλου που ήταν σαφέστατα περισσότερο ισορροπημένος από τον προκάτοχό του.
Η συλλογή δεν μένει στα παραπάνω, και έτσι προσφέρει και όλα τα spin-offs όλων των προαναφερθέντων τίτλων, μέσω ενός αρκετά πρακτικού μενού επιλογών. Σε πρώτο στάδιο ο παίκτης καλείται να επιλέξει με ποιον τίτλο θέλει να ασχοληθεί και έπειτα μεταφέρεται στο εκάστοτε μενού, όπου πέρα από τις βασικές επιλογές, θα μπορεί να κατεβάσει ακόμα και τα πρωτότυπα ιαπωνικά voice overs. Για να μπορέσει να αντιληφθεί κάποιο τον όγκο δεδομένων, αξίζει να σημειωθεί πως στο menu του Metal Gear Solid θα δει να υπάρχουν τα Special Missions, VR Missions και Integral, ενώ το ίδιο συμβαίνει και με το Sons of Liberty αλλά και το Snake Eater.
Σε επίπεδο επιλογών, η Metal Gear Solid Master Collection vol.1 ολοκληρώνεται με το αυτόνομο Bonus Content Vo.1, όπου εδώ υπάρχει όλο το υλικό που έχει κατά καιρούς διατεθεί από την εταιρία, και φυσικά τα πανέμορφα graphic novels. Πρακτικά, αυτά θα συναντήσει κανείς αγοράζοντας την παρούσα κυκλοφορία, που αναμφισβήτητα μπορεί να χαρακτηριστεί ως χορταστική αλλά και λιγάκι μπερδεμένη. Οπότε αφού ξεμπερδέψαμε με το περιεχόμενο, ας βάλουμε τις σκέψεις μας σε μία σειρά.
Όλοι οι τίτλοι Metal Gear που υπάρχουν στη συγκεκριμένη συλλογή ανήκουν σε μια άλλη εποχή. Σε μία εποχή όπου η βιομηχανία άλλαζε, και σε συνδυασμό με την τεχνολογία που έδειχνε τότε να καλπάζει, ήταν σε θέση να προσφέρει μία νέα κινηματογραφική εμπειρία, κάτι που τότε ήταν πρωτόγνωρο. Η Master Collection vol.1 καταφέρνει να αγγίξει ευαίσθητες χορδές παικτών που ηλικιακά είναι άνω των 35 ετών και πραγματικά η εισαγωγική σκηνή του πρώτου τίτλου πίσω στο 1998, με την ανάλογη μουσική συνοδεία, είναι βέβαιο πως θα συγκινήσει όσους είχαν πραγματικά την τύχη να ασχοληθούν με τον τίτλο όταν πρωτοκυκλοφόρησε.
Αναφορά στο σενάριο δεν είναι απαραίτητο να γίνει, γιατί όλοι οι τίτλοι της συλλογής, αλλά και αυτοί που θα έρθουν λογικά στη Master Collection vol.2, έχουν μία σύνδεση, που κάτω από κανονικές συνθήκες απαιτεί ατελείωτες ώρες κειμένου. Σε γενικές γραμμές, η σειρά περιστρέφεται γύρω από δύο χαρακτήρες, τον Solid Snake και τον Big Boss ή τέλος πάντων με όσα ονόματα τον έχουν συνοδεύσει κατά καιρούς.
Το ενδιαφέρον της υπόθεσης είναι πως ο πρώτος βρίσκεται μπλεγμένος σε μία σειρά γεγονότων γεμάτα ανατροπές, ίντριγκες και μυστήριο, ενώ ο δεύτερος είναι κατά μία έννοια η πηγή όλων αυτών που ταλαιπωρούν τον πρώτο. Το σενάριο της σειράς είναι αρκετά περίπλοκο αλλά και ιδιαίτερα ενδιαφέρον αν και εδώ έρχεται η πρώτη ένσταση από μέρους μας.
Η Konami έχει επιλέξει τους τίτλους που απαρτίζουν την Metal Gear Solid Master Collection vol.1 με βάση το έτος κυκλοφορία τους και δυστυχώς όχι με την χρονολογική σειρά του σεναρίου. Κατά την ταπεινή μας γνώμη καλό θα ήταν να συνέβαινε το αντίστροφο, γιατί έτσι όπως είναι δομημένη η σειρά και έχοντας κατά νου την πολυπλοκότητα του σεναρίου, το μόνο βέβαιο είναι πως θα υπάρχουν κενά. Επίσης, λόγω των ξεπερασμένων μηχανισμών ορισμένων τίτλων, είναι αβέβαιο αν οι νεότεροι παίκτες θα δείξουν την υπομονή να φτάσουν μέχρι τέλους, οπότε κατά πάσα πιθανότητα οι απορίες που θα δημιουργηθούν θα είναι πολλές.
Πέρα από αυτό το στραβοπάτημα, παρατηρούνται και μερικά προβλήματα τεχνικής φύσεως και ειδικότερα στο Metal Gear Solid. Εδώ η Konami έχει επιλέξει τη λογική του emulation, κάτι που φυσικά δεν είναι κατακριτέο, αλλά καλό θα ήταν να είχε δείξει λίγη παραπάνω προσοχή σε μία τόσο σημαντική κυκλοφορία.
Τα Sons of Liberty και Snake Eater, από την άλλη, ευτυχώς έχουν μεταφερθεί σωστά, μιας και πρακτικά η εταιρία έχει εισάγει αυτούσια την HD Collection που είχε προσφέρει στο παρελθόν η Bluepoint Games.
Σε αυτό το σημείο δεν γίνεται να περάσει απαρατήρητο το χρονικό σημείο κυκλοφορίας της Metal Gear Solid Master Collection vol.1 και εδώ είναι που έχουμε αρκετές απορίες. Πρακτικά, η σειρά ή έστω το πρώτο μέρος της -θα πρέπει να θεωρείται δεδομένη η κυκλοφορία του vol.2- έρχεται για να αναθερμάνει το ενδιαφέρον του κοινού και να το κρατήσει ζεστό μέχρι την κυκλοφορία του μυστηριώδους remake του Snake Eater, με την κωδική ονομασία “Δ”. Για όσους θέλουν να κοιτάξουν λίγο κάτω από την επιφάνεια, δεν είναι τυχαίο πως με την κυκλοφορία της συλλογής, η Konami έδωσε στη δημοσιότητα τα πρώτα in-game πλάνα του remake, αλλά όχι πραγματικού gameplay.
Η όλη ιστορία θυμίζει κάτι από το παρελθόν και ειδικότερα με το Twin Snakes. Βέβαια, τότε στο τιμόνι της ανάπτυξης βρισκόταν η Silicon Knights και παρά ορισμένες άστοχες επιλογές σε θέματα gameplay, ο τίτλος ήταν σαφώς καλός. Όχι κορυφαίος για τα standard της σειράς, αλλά καλός.
Τώρα, το Metal Gear Solid Δ: Snake Eater έρχεται δια χειρός ενός εσωτερικού στούντιο ανάπτυξης της Konami, που στο παρελθόν έχει δείξει πως δεν μπορεί να διαχειριστεί τόσο μεγάλα projects, και θέλοντας να ρίξει στάχτη στα μάτια του κοινού, διαφημίζει και τη χρήση της Unreal Engine 5. Βέβαια, μόνο ο χρόνος θα δείξει αν τελικά οι παραπάνω ανησυχίες αποδειχθούν λάθος -κάτι που πραγματικά ευχόμαστε- αλλά όπως έχουμε γράψει και στο παρελθόν, τίτλος Metal Gear δίχως την υπογραφή του Kojima, δεν υφίσταται. Ακόμα και αν πρόκειται για ένα remake.
Όμως, η Metal Gear Solid Master Collection vol.1 θα ήταν άδικο να κριθεί με βάση τις πολιτικές marketing της Konami, οπότε επιστρέφοντας σε όσα προσφέρει, η αλήθεια είναι πως δεν απογοητεύει. Η εταιρία έχει καταφέρει να στριμώξει σε έναν και μόνο τίτλο τουλάχιστον δύο από τις κορυφαίες στιγμές της σειράς και δημιουργεί τις κατάλληλες συνθήκες για την έλευση του κορυφαίου Peace Walker, του επικού Guns of the Patriots και του λυτρωτικού Phantom Pain.
Η Metal Gear Solid: Master Collection Vol. 1 κυκλοφορεί από τις 24/10/23 για PS5, PS4, PC, Switch και Xbox Series. Το review μας βασίστηκε στην έκδοσή της για το PS5, με review code που λάβαμε από τη CD Media.