Η αλήθεια είναι πως η σειρά “Tales of” (στην οποία ανήκει το Tales of Arise που θα δούμε σε αυτό το review) και η Bandai Namco μάς είχε συνηθίσει σε πιο κοντινές κυκλοφορίες τίτλων στο πρόσφατο παρελθόν. Ωστόσο, η απόφαση της εταιρείας να γίνει μια παύση, ώστε ο επόμενος τίτλος της δημοφιλούς JRPG σειράς να εκμεταλλευτεί πλήρως τα συστήματα νέας γενιάς, ήταν σωστή. Διότι τα Tales of Zestiria και Tales of Berseria “χτυπήθηκαν“ αρκετά από το δυτικό κοινό λόγω του παρωχημένου οπτικού τομέα τους, ενώ και το χαμηλό frame rate στο Zestiria αποτέλεσε αιτία για πολλούς ώστε να προσπεραστεί.
Όμως, αν και η οπτική βελτίωση ήταν κάτι το επιθυμητό, αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα πως θα επέλθει και μια ολική αλλαγή στον Shonen-Anime πυρήνα της σειράς, χαρακτηριστικό το οποίο ενδεχομένως να επηρεάζει την ενασχόληση ενός συγκεκριμένου τμήματος του κοινού με αυτά τα παιχνίδια. Σε κάθε περίπτωση, ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή, και παράλληλα καλό είναι να τονίσουμε πως τα παρακάτω γεγονότα παρουσιάζονται κατά τις πρώτες ώρες του Tales of Arise.
Η ιστορία του Tales of Arise μάς βρίσκει στον πλανήτη της Dahna, ο οποίος έχει κατακτηθεί -εδώ και 300 χρόνια- από τον τεχνολογικά ανώτερο πλανήτη της Rena, σκοπός της οποίας είναι η εκμετάλλευση των φυσικών πόρων της Dahna. Εμείς ακολουθούμε τα χνάρια του Alphen, ένα γέννημα-θρέμμα της Dahna που εργάζεται στα ορυχεία ως σκλάβος της περιοχής Calaglia. Παρόλο που ο ήρωάς μας πάσχει από αμνησία, εμπλέκεται (όπως συμβαίνει σε αυτές τις περιπτώσεις) με την Αντίσταση που έχει δημιουργηθεί, η οποία έχει ως στόχο τη λύτρωση των σκλάβων και την απελευθέρωση της περιοχής από τον έλεγχο του κατακτητή.
Βέβαια, το σχέδιο επιταχύνεται με την απρόσμενη άφιξη της Shionne, η οποία -αν και η καταγωγή της είναι εχθρική- έχει τον ίδιο στόχο με την Αντίσταση, δηλαδή την εκθρόνιση των κατακτητών από τις περιοχές που έχουν υποδουλώσει στον πλανήτη της Dahna. Σε αυτό το σημείο μπορούμε να παρατηρήσουμε πως ο πυρήνας των τίτλων της σειράς “Tales of” δεν έχει αλλάξει αφού πάλι έχουμε γνώριμα χαρακτηριστικά, όπως αυτό της αμνησίας του ήρωα, στοιχείο που έχουμε συναντήσει σε πολλούς τίτλους του είδους (από την εποχή των 90’s με το Final Fantasy VI, το Xenogears κ.α.), αλλά και της σειράς “Tales of” (Abyss, Graces f, Hearts κ.λπ).
Εκτός αυτού, το χαρακτηριστικό “ήρωας συναντά ηρωίδα και σώζει τον κόσμο” είναι κάτι που έχουμε ξαναδεί (παραδείγματα όπου συνέβη αυτό είναι τα Tales of Vesperia και Xenoblade Chronicles 2). Οπότε, έχουμε μια καλογραμμένη ιστορία στο σύνολο της, η οποία λόγω του ύφους της -αλλά και των κλισέ χαρακτήρων της- δημιουργεί αναπόφευκτα προβλέψιμες ανατροπές για όσους έχουν ασχοληθεί με το είδος, ή γενικά έχουν μια εμπειρία από τους τίτλους της ίδιας της σειράς.
Από εκεί και πέρα η δομή του Tales of Arise ακολουθεί το γνώριμο, “JRPG ηρωικό ταξίδι” του χαρακτήρα μας, ο οποίος ανακαλύπτει πως η Dahna είναι χωρισμένη σε πέντε περιοχές, με την κάθε μια εξ αυτών να έχει υποταχθεί σε έναν κυβερνήτη. Έτσι, ο Alphen και η Shionne αποφασίζουν να απελευθερώσουν τη Dahna από τον έλεγχο της εκάστοτε κυβέρνησης. Η κάθε περιοχή (όπως συμβαίνει σε αυτές τις περιπτώσεις) περιλαμβάνει το δικό της πρόβλημα, που έχει δημιουργήσει ο εκάστοτε κυβερνήτης, ενώ το περιβάλλον προβάλλεται με διαφορετική θεματική (βραχώδες, χιονισμένο, με λάβα κ.λπ.) και παράλληλα παρουσιάζει στον παίκτη τα νέα μέλη της ομάδας που συμμετέχουν στην περιπέτεια.
Σε αυτό το σημείο αξίζει να τονίσουμε πως ο τεχνικός τομέας του Tales of Arise βοηθάει πολύ στη δημιουργία αυτού του κόσμου, αφού οι χαρακτήρες και το γενικότερο περιβάλλον αποδίδονται με ένα εξαιρετικό οπτικό αποτέλεσμα, το οποίο μπορούμε να αυξομειώσουμε μέσω των επιλογών Performance ή Graphics Mode. Επίσης, δεν απουσιάζουν τα αγγλικά και τα ιαπωνικά ως γλώσσες επιλογής, μέσω των οποίων οι χαρακτήρες αποκτούν “ζωή” με τον καλύτερο δυνατό τρόπο στα cutscenes, αλλά και στα γνωστά “skits”, τα οποία απεικονίζονται πλέον υπό τη μορφή Manga και έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο, αφού πολλά από τα σημαντικά γεγονότα του τίτλου παρουσιάζονται στον παίκτη μέσω αυτών.
Εκτός αυτού, τις anime cutscenes έχει επιμεληθεί για ακόμη μια φορά το δημοφιλές στούντιο Ufotable, ενώ στο μουσικό τμήμα ακούμε τις μελωδίες του Motoi Sakuraba, ο οποίος με τη σειρά του έχει συμμετάσχει σε αρκετούς τίτλους της σειράς “Tales of”.
Οι περιοχές του Tales of Arise που θα κληθούν να εξερευνήσουν οι παίκτες έχουν σχεδιαστεί με βάση το γραμμικό ύφος που έχουμε γνωρίσει στη σειρά και χωρίζονται με οθόνη φόρτωσης. Οι περιοχές αυτές φιλοξενούν τις εχθρικές μονάδες και ο χάρτης προβάλλει τα σημεία ενδιαφέροντος, όπου έχουμε τη δυνατότητα να βρούμε υλικά, την κατασκήνωση για να ξεκουραστούμε, το σημείο που συνεχίζει η πρόοδός μας και διάφορα άλλα.
Οι πόλεις σε κάθε περιοχή διαθέτουν το κλασικό ύφος των JRPG. Αυτό σημαίνει ότι θα βρούμε το πανδοχείο μας, αλλά και τα διάφορα side quests, τα οποία και αυτά με τη σειρά τους χωρίζονται στις κατηγορίες των fetch και hunting, όπου καλούμαστε να βρούμε ορισμένα αντικείμενα ή να νικήσουμε συγκεκριμένα τέρατα. Βέβαια, αν και τα side quests έχουν τον χαρακτήρα του “filler” που συναντάμε σε τίτλους του είδους, έχουν μια χρήσιμη λειτουργία (όπως και στο πρόσφατο Neo The World Ends With You), η οποία είναι η απόκτηση των Skill Points, αλλά και η εμφάνιση κόμβων στο δέντρο δεξιοτήτων.
Για ακόμη μια φορά, λοιπόν, έχουμε ένα δέντρο δεξιοτήτων (που θυμίζει το Sphere Grid του Final Fantasy X) όπου μπορούμε να καταναλώσουμε τους συγκεκριμένους πόντους ώστε να αποκτήσουμε ικανότητες και να αυξήσουμε τα στατιστικά στα μέλη της ομάδας μας. Ωστόσο, αυτό το δέντρο δεν παρουσιάζει όλους τους διαθέσιμους κόμβους, αφού αρκετοί από αυτούς γίνονται ορατοί και διαθέσιμοι με την ολοκλήρωση επιμέρους δραστηριοτήτων και side quests.
Μιας και αναφέρουμε γνώριμα χαρακτηριστικά, από το Tales of Arise δεν απουσιάζουν και ορισμένα δυσάρεστα, τα οποία είχαμε συναντήσει στους προηγούμενους, πρόσφατους τίτλους της σειράς, το Tales of Zestiria και το Tales of Berseria, και για τα οποία επιθυμούσαμε διόρθωση και βελτίωση. Δηλαδή, έχουμε ξανά έντονο backtracking, παρόλο που το fast travel γίνεται διαθέσιμο στο πρώτο τρίωρο, όπως επίσης έχουμε και tutorial το οποίο μας ακολουθεί σε μεγάλο μέρος του τίτλου.
Περνώντας στο σύστημα μάχης, βλέπουμε ότι λειτουργεί με τον παραδοσιακό τρόπο που χαρακτηρίζει τη σειρά “Tales of”, τουτέστιν, οι εχθρικές μονάδες περιπλανώνται στην κάθε περιοχή, και όταν τις αγγίξουμε, μεταβαίνουμε στην αρένα όπου συμμετέχει η τετραμελής ομάδα μας ενώ τα υπόλοιπα μέλη είναι διαθέσιμα για αλλαγή ανά πάσα στιγμή. Το real time/ action σύστημα μάχης που υιοθετεί το Tales of Arise αποτελεί εξέλιξη αυτού που είχαμε δει στο Berseria. Αυτό σημαίνει ότι πάλι δεν έχουμε τη μπάρα με τους TP (Technical Points), αλλά αντ’ αυτού γίνεται χρήση της απόδοσης κρυστάλλων, οι οποίοι όταν εξαντλούνται δεν μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τις ειδικές ικανότητες Artes. Έτσι, πρέπει να περιμένουμε την επαναφορά αυτών των κρυστάλλων μέσα σε συγκεκριμένο χρονικό όριο (το γνωστό cooldown).
Βέβαια, λόγω της τεχνολογικής βελτίωσης που ήρθε με τη νέα γενιά, αλλά και τη χρήση του Performance Mode, έχουμε κλειδωμένα τα 60 fps, που έχουν μεγάλη σημασία στη μάχη, αφού η φιλική A.I. έχει δεχτεί αρκετές βελτιώσεις. Αυτές οι δύο παράμετροι δημιουργούν πολλαπλό, ευχάριστο συνδυασμό επιθέσεων, αλλά και όμορφη απόδοση χρωματικής παλέτας και εφέ στην οθόνη, αφού πραγματοποιούνται ταυτόχρονα πολλά γεγονότα, που έχουν ως αποτέλεσμα να αποδίδεται μια πανέμορφη, μεγάλης κλίμακας anime σύρραξη στο πεδίο της μάχης.
Από το σύστημα μάχης του Tales of Arise δεν απουσιάζουν και οι ειδικές κινήσεις, που γίνονται διαθέσιμες με τη ροή της μάχης και μας επιτρέπουν να χρησιμοποιήσουμε τους άλλους χαρακτήρες. Για παράδειγμα, η Shionne μπορεί να χτυπήσει καλύτερα τους ιπτάμενους εχθρούς λόγω του οπλισμού της, ενώ άλλος ήρωας μπορεί να σταματήσει εύκολα έναν εχθρό που έχει ασπίδα. Επιπροσθέτως, δεν απουσιάζουν οι επιλογές εντολών για το πώς θα κινηθεί η φιλική A.I., υπάρχει η δυνατότητα εναλλαγής χαρακτήρα ανά πάσα στιγμή, ενώ διαθέσιμες είναι και οι Mystic Artes, μέσω των οποίων πραγματοποιούμε ισχυρές επιθέσεις που παρουσιάζονται μέσω cutscene.
Στο τμήμα των καινούργιων χαρακτηριστικών του συστήματος μάχης συναντάμε το μοντέλο ίασης, το οποίο παρουσιάζεται ως μια στρογγυλή σφαίρα που προβάλλει τους Cure Points. Αυτούς μπορούμε να τους επαναφέρουμε είτε με τη χρήση αντικειμένων, είτε με ξεκούραση σε πανδοχείο και κατασκήνωση. Βέβαια, υπάρχουν και τα γνώριμα gels, τα οποία βοηθούν στην ανανέωση των πόντων υγείας της ομάδας μας.
Μια ακόμη αλλαγή που φέρνει το σύστημα μάχης είναι οι συνδυαστικές επιθέσεις μεταξύ των ηρώων, οι οποίες νικούν τον εχθρό με ένα χτύπημα. Όμως, για να πραγματοποιηθούν αυτές απαιτείται ο εχθρός να έχει χαμηλούς πόντους υγείας και ταυτόχρονα να έχουμε γεμίσει μια μπάρα στο σύστημα στόχου που διαθέτει το παιχνίδι. Όταν γεμίσει η μπάρα του στόχου, διαθέσιμη γίνεται η εντολή Strike, που επιφέρει το προαναφερθέν αποτέλεσμα. Σε αυτό το σημείο καλό είναι να αναφέρουμε πως συνιστούμε χρήση του υψηλότερου frame rate (Performance Mode), αφού μέσω αυτού το σύστημα μάχης προσφέρει έναν πραγματικά απολαυστικό ρυθμό.
Η δυσκολία του Tales of Arise θα λέγαμε ότι κυμαίνεται σε κανονικά επίπεδα. Υπάρχει επιλογή για κλίμακα δυσκολίας, ενώ διαθέσιμη είναι η εναλλαγή της ανά πάσα στιγμή. Η διάρκεια του τίτλου αγγίζει άνετα τις 45 ώρες σε κανονική δυσκολία, ενώ βέβαια δεν απουσιάζει το New Game Plus και το post-game περιεχόμενο, που επιτρέπει να επιστρέψουμε πριν το τελικό boss fight, ώστε να ολοκληρώσουμε quests και μάχες με super bosses.
Από όλα όσα έχουμε περιγράψει μέχρι στιγμής, μπορεί ενδεχομένως να δίνεται η εντύπωση πως η Bandai Namco έδειξε ατολμία και δεν έκανε ένα βήμα μπροστά ώστε να αλλάξει το ύφος της σειράς. Ωστόσο, η εκτίμησή μας μετά από την πολύωρη ενασχόλησή μας με τον τίτλο, αλλά και με άλλους τίτλους του είδους, είναι πως το ιαπωνικό στούντιο προσπάθησε να βρει τη χρυσή τομή. Δηλαδή, έφερε τη βελτίωση στον οπτικό τομέα που αναζητούσε το δυτικό κοινό, ωστόσο δεν ξέχασε και την εγκατεστημένη βάση που ασχολείται παραδοσιακά με τους τίτλους της σειράς.
Εξάλλου, φαίνεται πως η ομάδα ανάπτυξης έχει δώσει την πρέπουσα σημασία σε κάθε σημείο του παιχνιδιού. Αν και το ύφος της δομής του Arise είναι γραμμικό, υπάρχει λόγος να ψάξεις την κάθε περιοχή, αφού θα βρεις χρήσιμα υλικά και εξοπλισμό, διότι πλέον οι αναβαθμίσεις των όπλων γίνονται μόνο μέσω του crafting. Συνεπώς, οι μάχες και η εξερεύνηση είναι σημαντικά στοιχεία.
Σε ό,τι αφορά στον τεχνικό τομέα, ανά σημεία μπορεί να υφίστανται ορισμένα pop up στα textures και τους NPCs (θέμα που ενδέχεται να βελτιωθεί με κάποια updates), ωστόσο οι χρόνοι φόρτωσης είναι μηδαμινοί ενώ η παρουσίαση του κόσμου και των περιοχών είναι εξαιρετική, με σημαντική ποικιλία και πανέμορφα γραφικά.
Εν κατακλείδι, το Tales of Arise είναι ένα παιχνίδι που επιχειρεί να προσεγγίσει το δυτικό κοινό μέσω των σημαντικών οπτικών βελτιώσεων, χωρίς βέβαια να χάνει την ταυτότητά του, κάτι που σημαίνει πως η μακρόχρονη και αγαπημένη σειρά “Tales of” της Bandai Namco απέκτησε ακόμη έναν σπουδαίο τίτλο.
Το Tales of Arise κυκλοφορεί από τις 10/9/21 για PS5, PS4, PC, Xbox Series και PC. To review βασίστηκε στην έκδοσή του για PS5 με review code που λάβαμε από την Bandai Namco Entertainment Greece.