Είναι προφανές ότι η Bandai Namco έχει δημιουργήσει μια επιτυχημένη συνταγή τα τελευταία χρόνια, μεταφέροντας γνωστά anime και manga στον κόσμο των videogames. Για καλή τύχη των fans, πολλές από αυτές οι μεταφορές διατηρούν την “ψυχή” της εκάστοτε δημιουργίας από την Ιαπωνία και μας προσφέρουν σχεδόν πάντα αξιόλογους τίτλους. Συνήθως, οι περισσότεροι από αυτούς τους τίτλους απευθύνονται σε φανατικούς των συγκεκριμένων anime και manga, αν και αυτό δεν είναι πάντα κανόνας. Για παράδειγμα, η σειρά Dragon Ball έχει προσφέρει μια πληθώρα παιχνιδιών, που απευθύνονται τόσο στους θαυμαστές του Akira Toriyama (αιώνια η μνήμη του) όσο και σε όσους αναζητούν πιο περίπλοκες και βαθειές εμπειρίες στο gameplay.
Μόνο τα τελευταία χρόνια έχουμε δει τίτλους που καλύπτουν και τις δύο αυτές κατηγορίες. Το Dragon Ball Xenoverse 2 είναι ένα πιο προσιτό fighting game σε MMO περιβάλλον, ενώ το Dragon Ball Z Kakarot συνδυάζει RPG στοιχεία με fighting μηχανισμούς. Από την άλλη, το Dragon Ball FighterZ είναι ίσως ο μοναδικός τίτλος που εστιάζει αποκλειστικά στο fighting, προσφέροντας μια καθαρή εμπειρία.
Η νέα δημιουργία της Bandai Namco από τον κόσμο του Toriyama ακούει στο όνομα Sparking! Zero και αποτελεί συνέχεια της σειράς Budokai Tenkaichi που αγαπήθηκε στην εποχή του PlayStation 2 και του Nintendo Wii. Αυτή η αναφορά υποδηλώνει ότι ο τίτλος φέρει μαζί του τόσο τα θετικά όσο και τα αρνητικά χαρακτηριστικά της εν λόγω σειράς.
Πριν περάσουμε στα θετικά και τα αρνητικά του τίτλου, ας δούμε πρώτα τα τεχνικά του χαρακτηριστικά. Στον τομέα αυτό, οι παρατηρήσεις μας είναι σύντομες, καθώς σχεδόν όλα λειτουργούν άψογα. Το παιχνίδι τρέχει ομαλά στο PS5, και με γυμνό μάτι δεν παρατηρήσαμε κάποια πτώση καρέ κατά τη διάρκεια των μαχών. Το μόνο μικρό ζήτημα που εντοπίσαμε είναι ότι σε ορισμένες στιγμές εμφανίζεται ένα ελαφρύ frame drop όταν το παιχνίδι φορτώνει μια άλλη εκδοχή του εκάστοτε χαρακτήρα στη μάχη. Αυτό πιθανότατα οφείλεται στην αναζήτηση αυτής της εκδοχής στα αρχεία του παιχνιδιού. Ακόμα κι έτσι, όμως, το frame drop αυτό είναι ελάχιστο και δεν επηρεάζει την εμπειρία του παίκτη.
Κατά τα λοιπά, όλα είναι εξαιρετικά καλοσχεδιασμένα. Οι χαρακτήρες και τα περιβάλλοντα, εμπνευσμένα από το anime / manga, αποδίδονται υπέροχα μέσω της Unreal Engine 5 και της καλλιτεχνικής διεύθυνσης του τίτλου. Ιδιαίτερη μνεία αξίζουν οι ultimate κινήσεις κάθε χαρακτήρα, οι οποίες ίσως αποτελούν τις καλύτερες που έχουμε δει ποτέ σε video game – με το “ίσως” να οφείλεται μόνο στο γεγονός ότι υπάρχει και το FighterZ. Ωστόσο, δεν είναι μόνο τα γραφικά που καθιστούν τις κινήσεις αυτές εντυπωσιακές. Για παράδειγμα, όπως γνωρίζετε, το roster του παιχνιδιού περιλαμβάνει αρκετές εκδοχές του Goku, από διαφορετικές μορφές και χρονικές περιόδους. Παρότι πολλοί από αυτούς εκτελούν το κλασικό “Kame Hame Ha” ως ultimate κίνηση, οι δημιουργοί έχουν φροντίσει να δώσουν μοναδικά στοιχεία σε κάθε εκδοχή του, κάνοντάς την να ξεχωρίζει, ακόμα κι αν πρόκειται για την ίδια εμβληματική κίνηση.
Στον τεχνικό τομέα, ίσως το μοναδικό αρνητικό που μπορούμε να επισημάνουμε αφορά, για άλλη μια φορά, τις πολιτικές της εταιρείας που εκδίδει τον τίτλο. Η μουσική στο παιχνίδι είναι όμορφη, αλλά τα εμβληματικά κομμάτια από το anime Dragon Ball είναι ακόμα πιο ατμοσφαιρικά. Η Bandai Namco αποφάσισε να κλείσει πολλά από αυτά -αν όχι όλα- πίσω από DLC. Και όχι μόνο αυτό, καθώς υπάρχουν δύο ξεχωριστά DLCs με διαφορετικά μουσικά κομμάτια, το καθένα με κόστος δεκαπέντε ευρώ.
Αφήνοντας πίσω τα αρνητικά, ας εστιάσουμε στο ίδιο το παιχνίδι. Όπως αναφέραμε, ο “διάδοχος” των Budokai Tenkaichi έρχεται με σχεδόν όλα τα στοιχεία που αγαπήσαμε από τη σειρά στο PlayStation 2. Πρώτα απ’ όλα, διαθέτει ένα τεράστιο ρόστερ με 182 μαχητές, ενώ τουλάχιστον άλλοι 20 θα προστεθούν μέσω του Season Pass. Αυτός είναι ο μεγαλύτερος αριθμός χαρακτήρων που έχουμε δει ποτέ σε παιχνίδι Dragon Ball, περιλαμβάνοντας μαχητές από όλες τις σειρές, από το αρχικό Dragon Ball και το Z, μέχρι το Super, το GT και το Daima, που προβάλλεται για πρώτη φορά αυτή την περίοδο. Πρόκειται πραγματικά για τον απόλυτο “παράδεισο” για κάθε φαν του Dragon Ball. Η Bandai Namco υπόσχεται ότι το ρόστερ θα επεκταθεί με ακόμα περισσότερους χαρακτήρες από το Daima και την πρόσφατη ταινία Dragon Ball Super: Super Hero.
Ωστόσο, υπάρχει ένα μειονέκτημα, κληρονομιά των Budokai Tenkaichi: οι περισσότεροι χαρακτήρες έχουν παρόμοιο χειρισμό. Δεν υπάρχει η διαφοροποίηση στον τρόπο που παίζεται ο καθένας, όπως στο FighterZ. Παρόλο που κάθε χαρακτήρας έχει μοναδικές super και ultra κινήσεις, αυτές οι διαφορές δεν αρκούν για να τους διαφοροποιήσουν αισθητά.
Το σημαντικότερο για να είστε ανταγωνιστικοί είναι να ξέρετε ποιοι χαρακτήρες εκτελούν τις super ή ultimate κινήσεις τους από μακριά, ποιοι από κοντά και ποιοι απαιτούν “πιάσιμο” του αντιπάλου. Υπάρχει, βέβαια, μια πρόσθετη διαφοροποίηση στους χαρακτήρες με βάση τις κατηγορίες Strength και Speed, όπου οι πρώτοι έχουν ισχυρές επιθέσεις (melee ή Ki) και οι δεύτεροι είναι πιο γρήγοροι. Αυτές οι διαφορές δεν δυσκολεύουν ιδιαίτερα τον παίκτη στη μάχη, καθώς φαίνεται ότι οι δημιουργοί προσπάθησαν να μην ευνοήσουν καμία από τις δύο κατηγορίες, κάνοντας το παιχνίδι ισορροπημένο και δίκαιο.
Ο χειρισμός του τίτλου απαιτεί μια καλή περίοδο εξοικείωσης για να τον μάθετε σε βάθος. Το Sparking! Zero είναι “εύκολο να το μάθεις, αλλά δύσκολο να το κάνεις κτήμα σου” και γι’ αυτό προτείνουμε, αν θέλετε να ασχοληθείτε σοβαρά με τον τίτλο, να περάσετε πρώτα από το training mode. Το tutorial είναι αρκετά σύντομο και, για να αποφύγετε εκνευρισμούς, καλό είναι να εξερευνήσετε όλες τις κινήσεις και δυνατότητες του χειρισμού προτού ασχοληθείτε με τις υπόλοιπες πτυχές του παιχνιδιού.
Μιλώντας για τα διαθέσιμα modes στο Dragon Ball Sparking! Zero υπάρχουν αρκετές επιλογές, αν και δεν καλύπτουν πλήρως τις προσδοκίες. Όπως περιμέναμε, υπάρχει ένα story mode, το οποίο αποδίδει μερικά πράγματα καλά, ενώ άλλα όχι τόσο. Ένα σημαντικό μειονέκτημα είναι ότι δεν συστήνει αποτελεσματικά τον κόσμο του Dragon Ball σε νέους παίκτες. Αν περιμένετε να κατανοήσετε την πλοκή του anime / manga από το παιχνίδι, θα απογοητευτείτε, καθώς απευθύνεται αποκλειστικά σε πιστούς fans που γνωρίζουν καλά την ιστορία. Η αφήγηση γίνεται μέσα από slides με μερική κίνηση μόνο στα πιο σημαντικά σημεία και, συχνά, χωρίς voice-overs, αλλά μόνο υπότιτλους.
Ωστόσο, το story mode προσφέρει κάτι ξεχωριστό: τα λεγόμενα Sparking Episodes. Αυτά είναι “what-if” σενάρια που εξερευνούν εναλλακτικές εκδοχές της ιστορίας του Dragon Ball. Ξεκινούν με ένα “what-if” ερώτημα και, ανάλογα με τις επιλογές και τις μάχες, δείχνουν πώς θα μπορούσαν να αλλάξουν οι εξελίξεις. Για παράδειγμα, στην κλασική μάχη του Goku και του Piccolo με τον Raditz, ως Goku μπορούμε να επιλέξουμε να μην δεχτούμε βοήθεια από τον Piccolo, ανοίγοντας έτσι ένα μονοπάτι που φτάνει μέχρι το τέλος του Namek / Frieza Saga. Σε άλλες περιπτώσεις, για να ενεργοποιήσουμε αυτά τα εναλλακτικά σενάρια, πρέπει να εκπληρώσουμε συγκεκριμένες συνθήκες στη μάχη.
Προχωρώντας ακόμα παραπέρα, το παιχνίδι προσφέρει τα Custom Battles, όπου μπορούμε να δημιουργήσουμε τα δικά μας “what-if” σενάρια. Αυτό δεν περιορίζεται μόνο στις μάχες: μπορούμε να φτιάξουμε ένα εισαγωγικό, να επιλέξουμε τον τίτλο του “επεισοδίου” μας και να προσθέσουμε το δικό μας outro. Αν και οι επιλογές είναι προκαθορισμένες, η ποικιλία είναι αρκετά μεγάλη για να δημιουργηθούν αμέτρητοι συνδυασμοί. Οι δημιουργίες αυτές μπορούν να παιχτούν, και αν ολοκληρωθούν τουλάχιστον μία φορά, μπορούμε να τις μοιραστούμε με την κοινότητα. Ήδη από τις πρώτες εβδομάδες κυκλοφορίας, οι fans του Dragon Ball έχουν δημιουργήσει εκατοντάδες μάχες, προσφέροντας μια πληθώρα επιλογών με δικά τους opening και closing scenes.
Επίσης, δε θα μπορούσαν να λείπουν τα τουρνουά πολεμικών τεχνών, χαρακτηριστικό της σειράς Budokai Tenkaichi. Εκτός από τα κλασικά World Martial Arts Tournament και Cell Games, μπορούμε να δημιουργήσουμε τα δικά μας τουρνουά με προσαρμοσμένους κανόνες. Στην ίδια κατηγορία περιλαμβάνεται και το online τμήμα του παιχνιδιού, επιτρέποντάς μας να παίξουμε τουρνουά τοπικά ή online – αν και το splitscreen δεν υποστηρίζεται για τα τουρνουά, παρά μόνο σε απλές μάχες.
Στο online τμήμα του Dragon Ball Sparking! Zero, θα βρείτε τα κλασικά χαρακτηριστικά που γνωρίζουμε από άλλους τίτλους του είδους. Υπάρχουν τα random free matches, τα rank matches, και άλλα. Για να εξισορροπηθεί η δυναμική των χαρακτήρων και να αποτραπεί η υπερβολική χρήση των πιο ισχυρών μορφών, υπάρχει ένα σύστημα με πόντους, που εφαρμόζεται σε ορισμένα online -και offline- modes. Κάθε παίκτης έχει στη διάθεσή του 15 πόντους. Οι πιο αδύναμοι χαρακτήρες κοστίζουν από 1 έως 4 πόντους, οι μεσαίας δύναμης από 5 έως 7, και οι πιο ισχυροί από 8 έως 10. Η κατανομή αυτή βασίζεται στη δύναμη, την ταχύτητα και την ενέργεια κάθε χαρακτήρα, με ισχυρούς χαρακτήρες όπως ο Beerus ή ο Gogeta Super Saiyan 4 να υπερέχουν σημαντικά σε αυτά τα στατιστικά σε σύγκριση με άλλους, όπως ο Yamcha ή ο Raditz.
Στο μενού του παιχνιδιού, υπάρχουν επίσης κατηγορίες που αφορούν ξεκλειδώματα και αγορές. Ο παίκτης μπορεί να ολοκληρώνει αποστολές και να αγοράζει αντικείμενα από το in-game κατάστημα χρησιμοποιώντας το νόμισμα του παιχνιδιού, το οποίο αποκτάται αποκλειστικά μέσα από το gameplay.
Πέρα από τα DLC που αναφέραμε, δεν υπάρχουν microtransactions – οπότε, αν επιθυμείτε νέους χαρακτήρες, στολές, μουσικές, φωνές ή emotives, πρέπει να τα ξεκλειδώσετε ή να τα αγοράσετε παίζοντας. Παράλληλα, το σύστημα leveling σάς ανταμείβει με περισσότερες επιλογές όσο ανεβαίνετε επίπεδα, με το μέγιστο να φτάνει το level 20. Οι χαρακτήρες αποκτούν επίσης proficiency levels, που δεν επηρεάζουν τα στατιστικά τους, αλλά συμβάλλουν στην ολοκλήρωση αποστολών για ανταμοιβές.Για τους παίκτες που επιθυμούν να προσαρμόσουν τα στατιστικά των χαρακτήρων, υπάρχουν τα Ability Items. Αυτά προσφέρουν passives που ενισχύουν ή μειώνουν χαρακτηριστικά, δίνοντας τη δυνατότητα για custom builds, ιδανικά για διαδικτυακές και offline μάχες.
Πριν κλείσουμε, αξίζει να αναφερθούμε στην εγκυκλοπαίδεια του τίτλου, που περιλαμβάνει χιουμοριστικές και νοσταλγικές πληροφορίες για τους χαρακτήρες, με σχόλια από τη Chi-Chi, τη Bulma και τη Videl, προσφέροντας στους fans στιγμές χαλάρωσης και νοσταλγίας. Ακόμα και το μενού έχει σχεδιαστεί με προσοχή στη λεπτομέρεια, με σκοπό να αναδείξει την αισθητική του Dragon Ball και να ευχαριστήσει κάθε φανατικό.
Συνολικά, είναι το Dragon Ball Sparking! Zero ο καλύτερος τίτλος της σειράς; Ίσως όχι. Ενώ έχει πολλά θετικά στοιχεία, ορισμένα μειονεκτήματα το αποτρέπουν από το να φτάσει την τελειότητα. Είναι ξεκάθαρο, όμως, ότι έχει επενδυθεί πολλή δουλειά και αγάπη σε αυτό το παιχνίδι, κάτι που κάθε fan θα αναγνωρίσει από την πρώτη στιγμή. Η αξία του εξαρτάται από το τι ζητάτε: αν ψάχνετε για έναν καθαρά fighting τίτλο, το FighterZ είναι η ιδανική επιλογή. Για την ιστορία του Dragon Ball, το Kakarot είναι κορυφαίο. Και για εξατομίκευση χαρακτήρων, δείτε το Xenoverse 2.
Το Sparking! Zero αποτελεί έναν φόρο τιμής στο Dragon Ball, προσφέροντας πλούσιο περιεχόμενο, έναν απλό αλλά απαιτητικό τρόπο παιχνιδιού, και αμέτρητες ώρες διασκέδασης. Με δεδομένη την επιτυχία του και το ιστορικό της Bandai Namco, είναι σχεδόν βέβαιο ότι στο μέλλον θα δούμε και νέα DLC που θα εμπλουτίσουν ακόμα περισσότερο αυτόν τον τίτλο.
Το Dragon Ball: Sparking! ZERO κυκλοφορεί από τις 11/10/24 για PS5, PC και Xbox Series. Το review μας βασίστηκε στην έκδοσή του για το PS5, με review code που λάβαμε από τη Bandai Namco Entertainment Greece.