Into the spider-verse.
Με το Spider-man του 2018 η Insomniac Games, ένα από τα πλέον επιτυχημένα και σημαντικά στούντιο της Sony, κατάφερε το σχεδόν αδιανόητο: να προσφέρει το πιο επιτυχημένο εμπορικά 1st party παιχνίδι στη σταδιοδρομία του PS4. Και αν αυτό δεν ακούγεται σαν ένας σπουδαίος άθλος, να σας υπενθυμίσουμε ότι σε αυτό το σύστημα κυκλοφόρησαν παιχνίδια όπως το God of War, το Horizon: Zero Dawn και το The Last of Us Part II. Η Insomniac, λοιπόν, έκανε την έκπληξη, προσφέροντας ένα αριστοτεχνικά σχεδιασμένο παιχνίδι με πρωταγωνιστή τον Spider-man, μέσα σε ένα open-world περιβάλλον, με τεράστια διάρκεια, εξαιρετικούς μηχανισμούς και ένα απολαυστικό gameplay (αν και δεν έλλειπαν παραφωνίες με δεκάδες “σημαιάκια” στον χάρτη και ανούσια fetch quests).
Μετά την τεράστια αυτή επιτυχία, λογικό ήταν λοιπόν να δούμε μια συνέχεια στην ιστορία του Spider-man. Και όσοι είχαν ολοκληρώσει το αρχικό παιχνίδι, γνώριζαν καλά πού θα πήγαινε η ιστορία. Και η ιστορία πηγαίνει στον Miles Morales, τη δεύτερη πιο γνωστή και αγαπημένη εκδοχή του “φιλικού γείτονα”, που μάλιστα έχει και τον ρόλο του να “εκπροσωπεί” και να αναφέρεται στις μειονότητες της Αμερικής.
Στο Spider-man: Miles Morales η ιστορία συνεχίζει ακριβώς μετά την ολοκλήρωση του πρώτου παιχνιδιού. Ο Peter Parker έχει αναλάβει την εκπαίδευση του Miles, και μαζί περιπολούν στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης, καταπολεμώντας το έγκλημα, ακούγοντας τα podcasts του JJ Jameson και κάνοντας χιούμορ. Ωστόσο, με την παρουσία του Miles και την εξέλιξή του, ο Peter αποφασίζει ότι μπορεί, με ασφάλεια πλέον, να κάνει διακοπές. Και αφού φεύγει για την Ευρώπη, ο Miles βρίσκεται μπροστά σε μια συνωμοσία, που απειλεί να καταστρέψει τη γειτονιά του, το Harlem δηλαδή, αλλά και ολόκληρο το νησί του Manhattan.
Το σενάριο του Spider-man: Miles Morales, αν και δεν έχει το εύρος του προηγούμενου παιχνιδιού, έχει ικανοποιητική γραφή και ιδανική ροή, χωρίς “φουσκώματα” και υπερβολές. Και όταν αναφερόμαστε σε “γραφή”, δεν μιλάμε τόσο για τους διαλόγους και την εξέλιξη της ιστορίας (άλλωστε, για κόμικ μιλάμε, με super heroes που αντιμετωπίζουν super villains που θέλουν να καταστρέψουν τον κόσμο ή/ και να πάρουν εκδίκηση), αλλά περισσότερο στη διαχείριση του Miles Morales από την ομάδα της Insomniac. Ο Miles είναι, έτσι και αλλιώς, ένας αξιαγάπητος χαρακτήρας. Ένα νεαρό παιδί, από μειονοτική οικογένεια, που προσπαθεί να σπουδάσει και να βρει το δρόμο του στη δύσκολη καθημερινότητα της Νέας Υόρκης. Ένα παιδί όπως όλα τα άλλα.
Έτσι, όπως είχε συμβεί και στην ταινία Spider-man: Into the Spider Verse, έχουμε έναν ήρωα με τον οποίο θα μπορούσε να ταυτιστεί ο οποιοσδήποτε. Και η Insomniac διαχειρίστηκε την εξέλιξή του από έναν ανέμελο έφηβο, σε ένα υπεύθυνο άτομο, με το βάρος της σωτηρίας της πόλης του στους ώμους του, με ιδανικό τρόπο. Στον αντίποδα, το πρόσωπο που είναι ο ανταγωνιστής του Miles, το κεντρικό πρόσωπο, το “final boss”, έχει ένα προβλέψιμο και βαρετό character arc, που όχι μόνο μας απογοήτευσε, αλλά το είχαμε προβλέψει αρκετές ώρες πριν το δούμε να ξεδιπλώνεται από τα μισά της ιστορίας και μέχρι το τέλος του παιχνιδιού.
Σε ό,τι αφορά στο campaign, να ξεκαθαρίσουμε ότι το Miles Morales δεν είναι “expansion” ή “DLC” του πρώτου Spider-man. Είναι μια αυτόνομη περιπέτεια, που δεν απαιτεί το αρχικό παιχνίδι για να “τρέξει”, και έχει διάρκεια μεταξύ 8 και 10 ωρών, η οποία διάρκεια εξαρτάται βέβαια από το πότε και αν θα ασχοληθούμε με τα side quests και τις υπόλοιπες δραστηριότητες που προσφέρει η Νέα Υόρκη. Για να ολοκληρωθούν όλα, τα πάντα, και να έχουμε το 100% του τίτλου, ενδεχομένως να απαιτούνται διπλάσιες ή και παραπάνω ώρες.
Τι ακριβώς μπορούμε να κάνουμε μέσα σε αυτές τις ώρες; Περνώντας στα του gameplay, βλέπουμε ότι η βασική δομή του Miles Morales είναι ίδια με εκείνη του Spider-man. Έχουμε, λοιπόν, έναν ανοιχτό χάρτη της Νέας Υόρκης, με σημαιάκια και συμβολάκια διάσπαρτα επάνω του, τα οποία καταδεικνύουν δραστηριότητες που μπορούμε να αναλάβουμε. Το ευχάριστο εδώ είναι ότι οι υπερβολές που είχαμε δει στο αρχικό παιχνίδι, με τα άπειρα side quests και το κουραστικό “καθάρισμα” βάσεων των διαφόρων φατριών, απουσιάζουν. Οι δραστηριότητες στο Miles Morales είναι σαφώς (και ευτυχώς) πιο περιορισμένες, πιο μαζεμένες, βοηθώντας έτσι την οργανική ροή του campaign.
Βέβαια, δεν απουσιάζουν και πάλι αμφιλεγόμενες επιλογές της Insomniac, όπως οι “αποστολές” του τύπου “κυνήγησε περιστέρια”, “πάταξε Χ φορές το έγκλημα” ή “βρες τα τάδε αντικείμενα”, αλλά και πάλι όλα αυτά είναι περιορισμένα και δεν μπαίνουν στη μέση του campaign, ενεργοποιώντας και στέλνοντας στο κόκκινο το OCD μας.
Το gameplay συνδυάζει την πάντα υπέροχη και απολαυστική αιώρηση ψηλά στους ουρανοξύστες της πόλης, με ένα ανανεωμένο σύστημα μάχης, που πατάει μεν επάνω στις κινήσεις που μάθαμε με τον Peter Parker, αλλά ανανεώνεται σημαντικά με την ύπαρξη των βιο-ηλεκτρικών και stealth ικανοτήτων που διαθέτει ο Miles. Αυτό οδηγεί αυτομάτως σε ένα εξελιγμένο, φρεσκαρισμένο και βελτιωμένο σύστημα μάχης, που πρέπει να ομολογήσουμε ότι ευχαριστηθήκαμε περισσότερο σε σχέση με το Spider-man.
Περνώντας στα της τεχνολογίας, τα πράγματα είναι λίγο δύσκολο να περιγραφούν. Εύκολα μπορεί να πει κάποιος που δεν έχει δει το παιχνίδι ότι εδώ έχουμε να κάνουμε με μια αναβάθμιση του τίτλου από το PS4. Εξίσου εύκολα μπορεί να καταρριφθεί αυτό το επιχείρημα παίζοντας το παιχνίδι. Το Spider-man: Miles Morales στο PS5 είναι ένα ξεκάθαρο και εντυπωσιακό πρώτο δείγμα γραφικών και γενικότερης τεχνολογίας της νέας γενιάς. Είτε παίζουμε στο “fidelity mode”, που δίνει ανάλυση 4K σε 30 fps, αλλά με ενεργοποιημένα όλα τα τεχνολογικά trends της εποχής (βλ. ray tracing), είτε κάνουμε χρήση του performance mode, που ρίχνει μεν την ανάλυση, αλλά απεικονίζει το παιχνίδι στα 60 fps, με την πιο γλυκιά ροή που έχουμε δει ποτέ σε τίτλο του είδους, το Miles Morales δείχνει από νωρίς τι μπορεί να επιτευχθεί από τα συστήματα που μόλις ήρθαν στην αγορά.
Και έχουμε και τους χρόνους φόρτωσης. Βασικά, δεν έχουμε χρόνους φόρτωσης. Το Spider-man: Miles Morales απαιτεί 4 με 5 δευτερόλεπτα για να φτάσει από το εικονίδιο στο UI της κονσόλας μέχρι την οθόνη έναρξης, και περίπου 1 με 2 δευτερόλεπτα από την οθόνη επιλογής save μέχρι να μπούμε μέσα στο παιχνίδι. Περίπου 1 με 2 δευτερόλεπτα χρειάζονται και για το fast travel, ακόμα και αν μεταβαίνουμε από τη νοτιοανατολική άκρη του Manhattan, στη βορειοδυτική.
Μιλάμε για πράγματα που ούτε τα cartridges που χρησιμοποιούνταν σε παλιές κονσόλες δεν κατάφερναν. Αυτό είναι το πραγματικό “game changer” για τη γενιά hardware που μόλις ξεκίνησε. Τέλος, η χρήση της τεχνολογίας haptic feedback και των adaptive triggers του DualSense είναι διακριτική (όπως μάς είχε πει και ο Cameron Christian, ο director του τίτλου, στη συνέντευξη που μας παραχώρησε), χωρίς ποτέ να γίνεται υπερβολική ή ενοχλητική. Έχουμε βεβαίως και έναν υπέροχο ήχο, που με τη χρήση της τεχνολογίας 3D audio δίνει ζωή στην ψηφιακή Νέα Υόρκη του Miles Morales, ενώ, τέλος, αξίζει να αναφέρουμε ότι για μια ακόμα φορά έχουμε ένα παιχνίδι της Sony μεταφρασμένο στα ελληνικά, και πάλι με εξαιρετικά αποτελέσματα.
Κάπου εδώ πρέπει να κάνουμε μια σύντομη αναφορά στα υπόλοιπα… Spider-man. Ξεκινάμε από την έκδοση του Miles Morales στο PS4. Το παιχνίδι σε αυτήν την έκδοση είναι ίδιο σε βαθμό … παρεξηγήσεως. Αυτά, όμως, μόνο σε στατικές εικόνες, γιατί κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού οι διαφορές είναι εμφανείς στην ανάλυση, το frame rate, την ένταση των εφέ, τις αντανακλάσεις της πόλης επάνω σε γυάλινες επιφάνειες και το νερό, τη γενικότερη γεωμετρία του κόσμου.
Ωστόσο, η τελική εμπειρία, το γενικότερο gameplay, το σενάριο, η γραφή του Miles, όλα όσα αναφέραμε πιο πάνω, θα είναι ίδια για όποιον το παίξει στο PS4. Δεν μιλάμε για φαινόμενα Shadow of Mordor εδώ, όπου η “previous gen” έκδοση είναι σπασμένη – το αντίθετο. Οπότε, αν σας άρεσε το αρχικό Spider-man, δεν κάνατε μετάβαση στη νέα γενιά και θέλετε ακόμα περισσότερο gameplay με την υπογραφή της Insomniac, προχωράτε άφοβα (και έχετε και δωρεάν αναβάθμιση αν και όταν πάρετε PS5).
Και μιας και μιλάμε για το πρώτο παιχνίδι, αξίζει να πούμε ότι είχαμε την ευκαιρία να παίξουμε και το Marvel’s Spider-man στη remastered έκδοσή του για το PS5. Εδώ δεν έχουμε να προσθέσουμε πολλά (τα είχε γράψει όλα ο Νικόλας Μαρκόγλου στο review μας το 2018). Πρόκειται για το ίδιο παιχνίδι, αλλά με όλες τις τεχνολογικές αναβαθμίσεις (4K με ray tracing και 30 fps ή 2K με 60fps) που έχουν εφαρμοστεί στο Miles Morales.
Συνολικά, το Spider-man: Miles Morales είναι ένα θριαμβευτικό ντεμπούτο από την αγαπημένη μας Insomniac Games στο PS5. Με μικρότερη διάρκεια, αλλά πολύ πιο “σφιχτή” δομή, με έναν αξιαγάπητο πρωταγωνιστή που φέρνει στο τραπέζι νέες δυνάμεις οι οποίες φρεσκάρουν το σύστημα μάχης, και με ένα πραγματικό και απτό δείγμα τεχνολογίας από τη γενιά hardware που μόλις ξεκίνησε, το νέο Spider-man είναι το launch παιχνίδι του PS5 που αξίζει να βάλετε πρώτο στη λίστα σας.
Το Spider-man: Miles Morales κυκλοφορεί για τα PS5 και PS4 από τις 19/11/2020. To review βασίστηκε σε review codes που λάβαμε από το PlayStation Greece.