Τις περισσότερες φορές, όταν οι gamers ακούμε για indie παραγωγή, μας έρχονται στο μυαλό αξιόλογα μεν, όχι όμως “ΑΑΑ” παιχνίδια. Σπάνια όμως, η indie σκηνή μάς επιφυλάσσει κυκλοφορίες που δεν έχουν να ζηλέψουν τίποτα από πρωτοκλασάτους τίτλους. Το Kena: Bridge of Spirits ανήκει σε αυτή την κατηγορία. Από τη στιγμή της ανακοίνωσής του, τον Ιούνιο του 2020, τράβηξε αμέσως τα βλέμματα και προωθήθηκε έκτοτε από τη Sony ως μια από τις σημαντικές κυκλοφορίες για τα PS4 και PS5. Όπως θα δούμε παρακάτω, μάλλον δικαίως…
Developer του Kena: Bridge of Spirits είναι η πρωτοεμφανιζόμενη στο gaming Ember Lab, μια εταιρία που στο παρελθόν έχει δουλέψει σε animation projects για διαφημίσεις και ταινίες μικρού μήκους. Η προϋπηρεσία αυτή σαφώς εξηγεί και το ιδιαίτερο και εξαιρετικό οπτικό αποτέλεσμα που απολαύσαμε στις οθόνες μας. Προτού όμως μπούμε σε λεπτομέρειες, ας μιλήσουμε για το setting του παιχνιδιού και την ιστορία του.
Ο κόσμος του Kena: Bridge of Spirits είναι παραμυθένιος, όπου ο φυσικός και ο πνευματικός κόσμος συνυπάρχουν σε αρμονία. Η πρωταγωνίστρια Kena είναι ένας spirit quide και αυτή η ενασχόληση συναντάται στην οικογένειά της επί πολλές γενεές. Οι spirit guides έχουν ως αποστολή να βοηθούν τα πνεύματα των νεκρών να μεταβούν απρόσκοπτα στην επόμενη ζωή. Αυτό τις περισσότερες φορές είναι εύκολο, αλλά μερικές φορές το πνεύμα αντιστέκεται, είτε λόγω υποχρεώσεων που αφήνει πίσω του είτε λόγω τύψεων για λάθη του παρελθόντος…
Αν συμβεί αυτό, το πνεύμα διαφθείρεται και μετατρέπεται σε μια τερατώδη οντότητα, με αποτέλεσμα η ισορροπία που προαναφέραμε να απειληθεί. Η Kena, ταξιδεύοντας για διαλογισμό στην περίφημη mountain shrine, θα συναντήσει ένα τέτοιο ισχυρό πνεύμα, το οποίο τη νικά στη μάχη χωρίς αυτή να μπορεί έστω και ελάχιστα να αντισταθεί.
Φτάνοντας έπειτα σε ένα εγκαταλελειμμένο χωριό στη ρίζα του βουνού που κατευθυνόταν, θα αντιληφθεί ότι η διαφθορά της φύσης έχει προχωρήσει σε μεγάλο βαθμό. Θα διαπιστώσει ότι πρέπει να βοηθήσει δύο άλλα πνεύματα, ώστε να φτάσει τελικά στο mountain shrine και να κατανοήσει τον λόγο και την αιτία αυτής της καταστροφής και ίσως να βοηθήσει και το ισχυρό πνεύμα που τη σταμάτησε… Ευτυχώς δεν θα είναι μόνη της σε αυτή την αποστολή, καθώς σύντομα θα συναντήσει κάποια μικρά πλασματάκια ονόματι “Rot”, που φαίνεται να έχουν κι αυτά ισχυρούς δεσμούς με το φυσικό περιβάλλον και θα τη συντροφεύσουν βοηθώντας την.
Η ιστορία δε θα λέγαμε ότι προσφέρει κάτι που δεν έχουμε ξαναδεί, αλλά είναι σίγουρα καλογραμμένη και με ωραία μηνύματα τόσο οικολογικής όσο και πνευματικής φύσης σχετικά με τα λάθη του παρελθόντος -όπως είπαμε-, τις τύψεις και τις εμμονές που μπορεί να οδηγήσει ο φανατισμός και η εθελοτυφλία, ακόμα κι αν αυτά προέρχονται από καλές προθέσεις. Άλλωστε, όπως λέει και το ρητό, ο δρόμος για την Κόλαση είναι συνήθως στρωμένος με δάφνες… Στην αφήγηση βοηθούν πολύ οι πολύ καλά σκηνοθετημένες cutscenes και τα πολύ αξιόλογα voice overs. Κοντολογίς, η ιστορία κρίνεται ως πολύ ικανοποιητική και κάλλιστα θα μπορούσε να αποτελεί σενάριο μιας ενδιαφέρουσας animation ταινίας.
Μιλώντας για animation, ήρθε η ώρα να αναφερθούμε στο εικαστικό του τίτλου, που φυσικά είναι το πρώτο πράγμα που θα προσέξουν οι gamers μόλις δουν κάποιο trailer, screenshot ή φυσικά πατήσουν το start και ξεκινήσουν το ταξίδι τους. Όπως προαναφέραμε, στο παρελθόν το στούντιο είχε προϋπηρεσία στον τομέα και αυτό είναι εξ αρχής εμφανές. Ο κόσμος του Kena σφύζει από φυσική ομορφιά, με τον παίκτη να νιώθει ότι μπήκε σε ένα πανέμορφο και παρθένο, φυσικό περιβάλλον με καταπράσινα δάση, λίμνες και καταρράκτες, πεδιάδες και χιονισμένα βουνά.
Το περιβάλλον, σε συνδυασμό με τον σχεδιασμό των χαρακτήρων, μας έφεραν στο μυαλό τις κορυφαίες animation ταινίες της Pixar. Το μέγεθος του κόσμου κρίνεται ως ικανοποιητικό, ενώ η πανταχού παρουσία του corruption κάνει τον παίκτη να δένεται ακόμα περισσότερο με την αποστολή της Kena και να νοιάζεται για τη σωτηρία του περιβάλλοντος. Οι επιρροές του εικαστικού σχεδιασμού έγκεινται σίγουρα στα πανέμορφα τοπία της Ιαπωνίας και γενικότερα της Άπω Ανατολής. Επειδή κάποιες φορές τα πολλά λόγια είναι φτώχεια, μια ματιά στο Kena: Bridge of Spirits είναι αρκετή για να αντιληφθεί ο παίκτης το απίστευτο οπτικό αποτέλεσμα που μας προσφέρει η Ember Lab και να διαπιστώσει ότι αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους λόγους ενασχόλησης με το παιχνίδι.
Τα γραφικά του Kena: Bridge of Spirits έρχεται να συμπληρώσει και η εξίσου όμορφη και μελετημένη μουσική του. Το παιχνίδι περιλαμβάνει πολλά μουσικά κομμάτια που κάνουν συνεχώς αισθητή την παρουσία τους και βασίζονται κυρίως σε κρουστά όργανα. Κάνοντας τη σχετική έρευνα, διαπιστώσαμε ότι πρόκειται για gamelan μουσική, την παραδοσιακή μουσική του Μπαλί και της Ινδονησίας γενικότερα. Στις μάχες και ιδιαίτερα στα bosses η μουσική παίρνει πιο ηρωική και επική χροιά, με πομπώδεις ρυθμούς και μεγαλοπρεπείς χορωδίες. Η επιλογή της gamelan μάς έκανε ιδιαίτερα καλή εντύπωση, καθώς το ύφος αλλά και η ποιότητά της συμβάλλουν πάρα πολύ στο παραμυθένιο και εξωτικό ύφος του κόσμου.
Ήρθε η ώρα να περάσουμε στο πιο κρίσιμο κομμάτι κάθε βιντεοπαιχνιδιού, το gameplay. Με δυo λόγια, το Kena είναι ένα 3rd person action-adventure, που συνδυάζει το platforming τίτλων όπως το Uncharted με μάχες που συναντάμε στο νεότερο God of War ή στα soulsborne παιχνίδια.
Ο κόσμος δεν είναι ακριβώς open world, αν και περιλαμβάνει και πιο ανοιχτές περιοχές όπως το κεντρικό χωριό. Η πρόοδος της ιστορίας είναι γραμμική, με τον παίκτη να περιπλανιέται σε σωληνοειδείς περιοχές, να λύνει ενδιαφέροντες περιβαλλοντικούς γρίφους, να συναντά σύντομα και χωρίς ιδιαίτερη πρόκληση platforming τμήματα -που περισσότερο μας φάνηκαν ότι μπήκαν για να προσδώσουν ποικιλία στο gameplay- και τέλος να εισέρχεται σε αρένες με εχθρούς που πρέπει να νικήσει.
Σημαντικό τμήμα του gameplay είναι τα Rot, τα μικρά πλασματάκια που μας συντροφεύουν και φέρνουν και κάποια στοιχεία από τους τίτλους Pikmin και Overlord. Εκτός μάχης μάς βοηθούν στους περιβαλλοντικούς γρίφους, κουβαλώντας αντικείμενα ή τραβώντας μοχλούς. Η βοήθεια των Rot όμως είναι κομβικής σημασίας στις μάχες, όπως θα περιγράψουμε αμέσως.
Το σύστημα μάχης μάς έκανε μεγάλη εντύπωση λόγω της ομοιότητάς του με τα soulsborne παιχνίδια, τόσο λόγω της υλοποίησης όσο και της πολύ μεγάλης πρόκλησης, που θα δοκιμάσει τις ικανότητες ακόμα και βετεράνων της κατηγορίας. Δεν είναι ψέμα να πούμε ότι ξεγελαστήκαμε από το γλυκούλικο εικαστικό και δεν ήμασταν προετοιμασμένοι για μάχες τέτοιας έντασης όταν πρωτοξεκινήσαμε την ενασχόλησή μας με το Kena.
Έχουμε στη διάθεσή μας light και heavy attack του ραβδιού μας με τις δεξιές σκανδάλες, μια ενεργειακή ασπίδα με το L1 με την οποία μπορούμε να κάνουμε και parry, dodge με τον κύκλο και άλμα με το X. H μάχη είναι γρήγορη, συναρπαστική και ο χειρισμός χαρακτηρίζεται από άμεση απόκριση. Δεν υπάρχει stamina, ενώ με το L2 χρησιμοποιούμε το τόξο όταν ξεκλειδωθεί, πράγμα που θα χρειαστεί να κάνουμε σε πάρα πολλές μάχες. Οι αντίπαλοι είναι αρκετοί σε ποικιλία, αν και μείναμε λίγο παραπονεμένοι με τον οπτικό σχεδιασμό τους καθώς σχεδόν όλοι θυμίζουν wood golems και έτσι μοιάζουν κατασκευασμένοι από το ίδιο οργανικό υλικό. Ευτυχώς περιλαμβάνουν από ζώα κάθε είδους, μέχρι πιο ανθρώπινες φιγούρες όπως ιππότες κλπ διαφόρων μεγεθών.
Τα Rot, όπως είπαμε, θα μας βοηθήσουν πάρα πολύ στις μάχες, καθώς χρησιμοποιώντας τα μπορούμε να ενδυναμώσουμε τις επιθέσεις μας, αν φυσικά ξεκλειδώσουμε τις αντίστοιχες ικανότητες από το μικρό skill tree του παιχνιδιού. Οι δυνατές αυτές κινήσεις είναι σχεδόν απαραίτητες στα bosses, προκειμένου η μεγάλη δυσκολία του τίτλου να εξισορροπηθεί κάπως. Μπορούμε επίσης να χρησιμοποιήσουμε τα Rot για να επιτεθούμε ή να κάνουμε stun κάποιον εχθρό άμεσα, ή να γιατρέψουμε την υγεία μας μαζεύοντας τα περιορισμένα σε αριθμό μπλε λουλούδια που υπάρχουν στις αρένες.
Η χρήση όμως των Rot έχει και έναν μεγάλο περιορισμό. Όταν μπαίνουμε στη μάχη, αυτά τρέχουν φοβισμένα και πρέπει να ανακτήσουν το κουράγιο τους για να γίνουν διαθέσιμα. Αυτό γίνεται με τα επιτυχημένα χτυπήματα που θα προξενήσουμε στον εχθρό ή όταν δεχόμαστε εμείς ζημιά, οπότε γεμίζει ο courage κυκλικός μετρητής. Μπορείτε να φανταστείτε τι γίνεται όταν είμαστε ένα χτύπημα πριν το “game over” και δεν μπορούμε να κάνουμε heal γιατί το courage μας είναι άδειο…
Ειδική μνεία πρέπει να γίνει στα bosses, τα οποία είναι αρκετά σε αριθμό και δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε ότι ανταγωνίζονται τα αντίστοιχα των soulsborne παιχνιδιών. Εντάξει, From είναι μόνο μία και τα bosses του Kena δεν έχουν τόσο μεγάλο αριθμό επιθέσεων, ούτε είναι τόσο εκπληκτικά οπτικά. Είναι όμως άκρως επιθετικά, προξενούν τεράστια ζημιά, απαιτούν όπως είπαμε είτε προϋπηρεσία στο είδος είτε πάρα μα πάρα πολύ εξάσκηση αν δεν έχουμε ασχοληθεί με Souls, καλή απομνημόνευση των κινήσεων και γενικά θα φέρουν τους πάντες στα παικτικά τους όρια, όντας ικανά να σταματήσουν επί μακρόν ή και δια παντός την πρόοδό μας.
Η ικανοποίηση βέβαια μετά την επικράτησή μας είναι ίδια με αυτήν που νοιώσαμε στα Souls, οι μάχες μαζί τους σίγουρα θα μείνουν αξέχαστες και δεν το κρύβουμε ότι βίντεο με τις αναμετρήσεις μας κοσμούν πλέον τον προσωπικό λογαριασμό του υπογράφοντος στο Youtube, όπως ακριβώς κάναμε και στους τίτλους της From.
Ευτυχώς, το παιχνίδι περιλαμβάνει τέσσερα επίπεδα δυσκολίας. Εμείς το παίξαμε στο normal, αλλά αν κάποιος τα βρει σκούρα μπορεί να διαλέξει το story mode, όπου οι εχθροί είναι λιγότερο επιθετικοί και προξενούν μικρότερη ζημιά, αλλά επίσης το courage counter γεμίζει και με την πάροδο του χρόνου. Όσο για τα δύο επόμενα επίπεδα, με το master να ξεκλειδώνει μετά το πρώτο walkthrough, απλά μας πιάνει κρύος ιδρώτας στη σκέψη…
Αν κάτι δεν μας άφησε πλήρως ικανοποιημένους, είναι οι ανταμοιβές του exploration. Όπως είπαμε, οι περισσότερες περιοχές είναι γραμμικές, αλλά υπάρχουν σεντούκια και μυστικά κρυμμένα εδώ και ‘κει. Μάλιστα, ο λειτουργικός χάρτης μάς πληροφορεί πόσα ακόμα απομένουν σε κάθε περιοχή. Η πλειοψηφία όμως αυτών περιέχει cosmetic ανταμοιβές, ήτοι καπέλα για τα Rot ή χρήματα για να αγοράσουμε καπέλα… Η εν πολλοίς αλγεινή εντύπωση των ανταμοιβών της εξερεύνησης του Fallen Order μάς ήρθε αβίαστα στο μυαλό.
Οι ανταμοιβές αυτές είναι ικανές να μας αποτρέψουν από το να εξερευνήσουμε τον χώρο, αλλά ευτυχώς μεν, σπανίως δε, θα συναντήσουμε και χρήσιμα αντικείμενα όπως meditation spots (συνήθως σε πανοραμικά μέρη) που μας αυξάνουν το maximum health, ή κρυμμένα Rots που θα αυξήσουν τον αριθμό τους. Ο αριθμός των Rot δεν παίζει ρόλο τις ικανότητές τους, αλλά αν περάσει ένα κατώφλι θα προστεθούν κι άλλοι διαθέσιμοι courage counters και θα μπορέσουμε να τα χρησιμοποιήσουμε στη μάχη συχνότερα. Αμφότερα άκρως απαραίτητα.
Πολλά ειπώθηκαν για τη μετρημένη διάρκεια του τίτλου, σε αντίθεση με πολλά σύγχρονα παιχνίδια. Πράγματι, ανάλογα με τις ικανότητες του παίκτη και το πόσο θα εξερευνήσει τον κόσμο, μπορεί να δει τους τίτλους τέλους και σε οριακά διψήφιο αριθμό ωρών. Ο γράφων, λόγω του ότι ορισμένα bosses τον γονάτισαν, τελείωσε το παιχνίδι σε 18 ώρες με μέτρια προς κακή εξερεύνηση και στον normal βαθμό δυσκολίας. Η διάρκεια δεν κρίνεται ως κακή, είναι σίγουρα προτιμητέα από άλλους τεχνηέντως και βαρετώς μεγεθυμένους χρονικά τίτλους. Και αν κάποιος θέλει να μαζέψει τα πάντα, θα απασχοληθεί για σεβαστό αριθμό ωρών.
Συμπερασματικά, το Kena: Bridge of Spirits μάς έκανε πάρα πολύ καλή εντύπωση. Ο οπτικοακουστικός τομέας ξεχωρίζει από χιλιόμετρα, η μεγάλη πρόκληση μάς έμεινε αξέχαστη και ξεσκόνισε τις αποκτηθείσες από τα Soulsborne ικανότητές μας και γενικά όντως θυμίζει ΑΑΑ και όχι indie παραγωγή. Πρόκειται σίγουρα για κυκλοφορία που αξίζει την προβολή που της δόθηκε και ελπίζουμε σε ανάλογη συνέχεια από την Ember Lab στο μέλλον. Ως τότε, τιμήστε το με το χρόνο σας αν δεν σας τρομάζει η πρόκληση.
Το Kena: Bridge of Spirits κυκλοφορεί από τις 24/9/21 για PS5, PS4 και PC. To review βασίστηκε στην έκδοσή του για το PS5 με review code που λάβαμε από την Ember Lab.